'Hoe stop je een giraffe in een koelkast?' Wat levert dát op?

Je hebt je tot in de puntjes voorbereid. Je weet precies wat je pluspunten zijn, maar kunt ook je minpunten benoemen. En dan krijg je ineens bij een sollicitatiegesprek de volgende vragen:

'Hoe stop je een giraffe in een koelkast?'
'Hoeveel katten zijn er in Nederland?'
'Waarom zijn putdeksels rond?'

Toch een tikkie onverwachts. Wat is het nut ervan? We vroegen het twee experts en ook de bedrijven die de curieuze vragen stellen.

Terug naar die giraffe in een koelkast. Dat past (waarschijnlijk) niet. Waarom dan toch zo'n vraag? Deels om te ontregelen, zegt Dennis Schuurman van recruitmentbureau Hays. Hij ziet de meerwaarde van 'rare vragen' wel. De standaardvragen leveren vaak voorgekookte oneliners op, vindt hij.

Even een schopje tegen de stoelpoten geven. Weg uit de comfortzone.

Dennis Schuurman

Tegenwoordig is er online namelijk veel info te vinden over hoe je een 'ideaal' sollicitatiegesprek moet voeren. Schuurman krijgt daarom in 7 van de 10 gesprekken het volgende antwoord, als hij iemand vraagt naar zijn of haar negatieve eigenschap: 'Ik kan moeilijk omgaan met ongemotiveerde collega's.' Hij zucht. "Het betekent niet zoveel. En bovendien wordt het heel onnatuurlijk."

Zo'n vraag om te ontregelen, dat levert wél veel op, zegt hij. "Even een schopje tegen die stoelpoten geven. Weg uit de comfortzone. Je ziet ineens de ware aard van het beestje."

Meerwaarde

Het is volgens Schuurman steeds meer een trend, maar zover wil sollicitatie-expert Fiona Stoop niet gaan. Wel herkent ze de ontregelende vraagstelling. Het komt volgens haar vooral voor bij functies waar je analytisch moet nadenken.

Creatievelingen moeten in staat zijn om een vergelijking te maken.

Fiona Stoop

"Op die manier kijken ze hoe jij je overweging maakt en of dat hout snijdt. Het antwoord hoeft niet juist te zijn. De manier waarop je beredeneert moet aanspreken", zegt ze.

Niet elke vraag is voor een werkgever van toegevoegde waarde. Dat geldt bijvoorbeeld voor een vraag als 'hoe denk je dat het is om een plastic zak te zijn?', zegt Stoop. "Maar die is dan vooral geschikt als je beelddenkers wilt aannemen. Creatievelingen moeten in staat zijn om een vergelijking te maken."

Wat is het verhaal achter de opmerkelijke vragen die Nederlandse werkgevers stellen? We zochten het uit.

“Iedereen die bij ons solliciteert krijgt zo’n case-vraag", zegt Steven Leest van De Kleine Consultant. "Als je die niet helemaal lekker beantwoordt, maakt dat niet heel veel uit. Wij weten het antwoord ook niet. Het gaat ons er vooral om dat je laat zien hoe je tot een antwoord bent gekomen."

Andere vragen die ze in het verleden hebben gesteld: hoeveel liter verf ligt er op de Nederlandse straten, hoeveel elektrische taxi’s rijden er rond in Amsterdam en hoeveel paintball-geweren zijn er in omloop in Nederland? Welke vragen ze nu stellen, wilde Steven niet kwijt, want dat moet geheim blijven voor toekomstige kandidaten.

"Deze vraag is een brain teaser; daarmee testen we het vermogen van een kandidaat om problemen te structureren en logische aannames en berekeningen te maken", zegt Sanneke de Smit, manager bij KPMG Plexus. "De vraag op zich en ook het antwoord doen er niet toe; wel de wijze waarop wij, als toehoorder, meegenomen worden in de beredenering die men uitwerkt."

Ze krijgen veel positieve reacties op deze manier van solliciteren, laat De Smit weten. "Veel kandidaten zijn het niet gewend." Maar, benadrukt ze, uiteraard is deze vraag "onderdeel van een uitgebreide procedure".

Achmea was vandaag niet bereikbaar om antwoord te geven op de achtergrond van deze sollicitatievraag. Maar we hebben wel het antwoord voor je, met dank aan de gemeente Boxtel. Een vierkante deksel kan namelijk diagonaal in het gat vallen, waardoor vaak gekozen wordt voor ronde putdeksel.

Accenture stelt deze vraag om dezelfde reden als de voorgaande werkgevers: de creativiteit triggeren. En ze zijn streng. "Iemand mag niet zomaar iets roepen, maar moet hardop nadenken", zegt Judith Blenken Blijdenstein, directeur van Accenture. "Zo volg je een logisch denkproces. Soms loopt iemand vast, omdat diegene te veel onderzoekend nadenkt. Je haalt een hoop informatie uit zo'n vraag."

Een nadeel heeft het niet, vindt Blenken Blijdenstein. Ze denkt dat mensen steeds vaker 'onmogelijke' vragen krijgen voorgelegd. "Vragen die niet te googelen zijn, waar geen direct antwoord op is en waar je je hoofd over kan breken. Dan kun je je pas echt onderscheiden."

O en mocht je nou willen weten hoeveel katten we in Nederland hebben? Volgens de Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren telt ons land ongeveer 2,5 miljoen katten. Maar ja, goede kans dat je die vraag niet meer krijgt na vandaag.

Deel artikel: