Promotiemateriaal van GeenPeil rolt van de pers.

Grote kans dat je niet weet dat je op 6 april naar de stembus mag

Het komt misschien als een verrassing, maar je mag 6 april naar de stembus. Ja, echt. Je mag stemmen in het Oekraïne-referendum. Over minder dan een maand is het al zover, maar meer dan een kwart (27,4 procent) weet niet van het bestaan van het referendum af.

Ongeveer de helft van de jongeren (18-34 jaar) weet niet dat zij in een stemhokje verwacht worden. Dat verbaast Erik van Bruggen van campagnebureau BKB niet. "De opkomst onder ouderen is altijd hoger dan die van jongeren."

De resultaten uit het onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos, in samenwerking met Trouw en Kieskompas, bevestigen dat. Ouderen (boven de 50 jaar) zijn juist beter op de hoogte: driekwart van de ouderen weet wél van het bestaan af. Eerder peilde TNS Nipo dat bijna de helft van de Nederlanders niet op de hoogte is van het referendum.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Hoewel enkele campagnes al op volle toeren draaien - denk aan Thierry Baudet (tegen) en Joshua Livestro (voor) - zijn de meeste campagnes nog niet gestart. Volgens de woordvoerder van de referendumcommissie moeten die nog beginnen. "De meeste starten 2 á 3 weken voor het referendum." Daarbij zitten ook campagnes die zich specifiek op jongeren richten.

Volgens Van Bruggen zullen die campagnes weinig uithalen. "Partijen proberen vaker jongeren te mobiliseren, maar dat lukt meestal niet." En zeker niet bij zo'n onderwerp als het associatieverdrag met Oekraïne, zegt Van Bruggen. "Barack Obama was een van de weinigen die het wel lukte jongeren écht goed te bereiken. Maar je president kiezen is wel even iets anders dan stemmen over een verdrag in Oekraïne."

De komende weken gaan voor- en tegenstanders campagne voeren. Ook is er een neutraal kamp. De campagne voerende partijen gaan radiospotjes uitzenden, speciale websites lanceren fietszadelhoesjes en flyers verspreiden, wc-rollen bedrukken en debatten organiseren.

'Het is een nogal versnipperde campagne'

'Het interesseert hen gewoon geen hol'

De GeenPeil-campagne is een van die campagnes die druk bezig is het referendum te promoten, zowel on- als offline, maar kennelijk worden jongeren niet bereikt. Jan Roos van GeenPeil denkt wel te weten waar het verschil tussen ouderen en jongen vandaan komt: "Jongeren zijn vaker bezig met uiterlijk vertoon dan met de toekomst van de democratie. Het interesseert hen gewoon geen hol."

Deel artikel: