NOS Op 3
ANP Kippa/Fox

The X-Files, Xena, Prison Break, Gilmore Girls, Twin Peaks. Zomaar een greep uit tv-series die al even van de buis zijn, maar nu een remake krijgen of hebben gekregen.

Producenten lijken steeds meer brood te zien in het oppoetsen van oude shows. Streamingdienst Netflix lanceert aanstaande vrijdag bijvoorbeeld een moderne versie van Full House, een comedyserie die in de jaren negentig erg succesvol was. Een groot deel van de oorspronkelijke cast is hiervoor weer bij elkaar gebracht.

Dan Hassler-Forest, cultuur- en mediawetenschapper aan de Universiteit Utrecht, begrijpt wel dat producenten kiezen voor zulke reboots. Het is volgens hem erg aantrekkelijk om een serie opnieuw uit te brengen.

"Er is al een ingebouwde naamsbekendheid, en er zijn nog veel fans. Dat zorgt ervoor dat het nieuws over zo'n remake het hele internet over gaat. Je bespaart dus enorm op je marketing."

Nostalgie viert hoogtij, vooral bij mensen die zijn opgegroeid in de jaren tachtig en negentig.

Cultuur- en mediawetenschapper Dan Hassler-Forest

Dat vooral series uit de jaren tachtig en negentig worden afgestoft, is volgens Hassler-Forest geen toeval. "De generatie die met die shows is opgegroeid, is nu tussen de dertig en de vijftig, een belangrijke doelgroep voor adverteerders. En zij zullen uit nostalgie weer gaan kijken."

We legden een aantal remakes voor aan 'serieprofessor' Dan:

Producenten denken volgens Hassler-Forest heel strategisch na welke series ze nieuw leven inblazen. "Partijen als Netflix en Amazon hebben enorm veel data over wat mensen willen zien. Ze meten niet alleen waar mensen naar kijken, maar ook naar welke shows ze zoeken, ook als die niet in hun aanbod zitten."

Ook de authenticiteit van een remake is belangrijk. "Het moet echt voelen als vroeger, niet als een commercieel aftreksel." Een belangrijke afweging is dan ook of de oorspronkelijke cast beschikbaar is. "Er is bijvoorbeeld ook een remake gemaakt van Beverly Hills 90210. Dat werkte niet, omdat het veel te vlot en hip was gemaakt."

Een van de grootste remakes van dit jaar is The X-Files. In Nederland wordt die show uitgezonden door FOX. Woordvoerder Maarten van Rooijen geeft toe dat het in de competitieve televisiemarkt handig is als een show al bekend is op het moment dat 'ie uitkomt.

"Momenteel zijn er in de VS alleen al bijna 400 nieuwe series in productie. Iedereen is op zoek naar nieuw succes. Dan kan het inderdaad helpen om een bekend merk nieuw leven in te blazen. Maar FOX bouwt ook aan volledig nieuwe producties."

De collectie mag weer van zolder

Wendy de Bert (33) is in ieder geval blij met de terugkeer van haar favoriete show. In de jaren negentig spaarde ze alles wat los en vast zat van The X-Files. En met de remake is er eindelijk een reden die verzameling weer van zolder te halen:

Wendy is de nieuwe serie vooral ook gaan kijken omdat de oorspronkelijke acteurs weer terug zijn. "Maar ook oude crewleden en schrijvers zijn er weer bij betrokken. Dat zorgt er voor dat het heel vertrouwd voelt."

Dat er wordt ingespeeld op nostalgische gevoelens van trouwe fans vindt Wendy dan ook alleen maar leuk. "Ik heb alle negen seizoenen opnieuw gekeken voor de remake uitkwam. Je ziet dat er veel knipoogjes naar de oude show in verwerkt zijn."

Friends-reünie

De tv-serie waarbij misschien wel het hardst om een terugkeer wordt geroepen is Friends. Maar moeten fans hoop putten uit het korte reünie-interview dat gisteren door NBC werd uitgezonden?

Hassler-Forest vreest van niet: "Het zijn allemaal succesvolle acteurs, die een filmcarrière hebben en veel geld verdienen. Bij Full House ligt dat makkelijker. Dat zijn geen echte topacteurs, die ook bereid zijn een beetje de draak te steken met zichzelf. Je kunt je afvragen wat de Friends-acteurs te winnen hebben bij een terugkeer."

STER reclame