EPA

Zelfrijdende auto Google = bestuurder

De computer die de zelfrijdende auto van Google bestuurt, kan worden beschouwd als een bestuurder - net als een menselijke chauffeur dus. Dat heeft de Amerikaanse organisatie die over autowetgeving gaat laten weten aan Google.

Het is een stapje dichterbij echte zelfrijdende auto's op de weg. Nu is het in Amerika nog zo dat auto's bijvoorbeeld een stuur en rempedaal moeten hebben voor ze de weg op mogen. En daar wil Google eigenlijk vanaf.

Daarom stuurde het bedrijf een brief aan The National Highway Traffic Safety Administration om te vragen of hun zelfrijdende auto eventueel de weg op mag. En daar kwam een opmerkelijk antwoord uit.

De NHTSA is namelijk bereid om de computer die de zelfrijdende auto bestuurt te erkennen als chauffeur. "We zullen met de 'bestuurder' van Google's auto het computersysteem bedoelen, niet een van de inzittenden van de auto", schrijft de NHTSA.

"We zijn het met Google eens dat hun auto niet een bestuurder zal hebben in de traditionele zin van het woord."

Handen en voeten

Waarom is dit nou zo'n belangrijke uitspraak? Grote autobedrijven zijn druk met elkaar in de race om een zelfrijdende auto te maken. Maar wetgeving staat nog in de weg. De NHTSA geeft met deze uitspraak aan dat het bereid is om de wet aan te passen zodat zelfrijdende auto's sneller de weg op kunnen.

Toch zitten er nog een hoop haken en ogen aan. Zo heeft een computer - ook al erken je die als bestuurder - geen handen en voeten en heeft de auto dus geen stuur of pedalen. Daar zou Google dan alsnog een uitzondering op moeten aanvragen, want dat moet nog steeds volgens de wet.

Grappig genoeg wil Google juist dat dingen als een rem en een stuur, eigenlijk alles waarmee een mens de computer zou kunnen onderbreken, niet in de auto komen. Volgens het bedrijf wordt het alleen maar gevaarlijker als mensen kunnen ingrijpen in de beslissingen van de computer.

Deel artikel: