NOS Op 3
Delft Hyperloop

In Amsterdam even de trein pakken om uit eten te gaan in Parijs. Volgens de Amerikaanse miljardair Elon Musk moet dat kunnen, met de Hyperloop. Da's een soort trein die 1100 km/uur moet kunnen. Het plan daarvoor lanceerde hij ruim twee jaar geleden en vorig jaar schreef hij wereldwijd een wedstrijd uit om zo'n trein te ontwerpen.

"Zijn idee is om een soort trein in een bijna vacuüm tunnel te zetten, zodat je geen luchtweerstand meer hebt", zegt student Bastiaan Zwanenburg van de TU Delft. "Luchtweerstand is de grootste energieverspiller bij transport."

Nu de uitvoering nog

Studenten van de TU Delft doen als enige Nederlanders mee aan de wedstrijd. Ze hebben een capsule ontworpen die door een tunnelbuis met 1000 km/uur van Amsterdam naar Parijs zou kunnen rijden. Gisteravond hebben ze hun plan naar Amerika opgestuurd en vanavond presenteren ze hun idee hier in Nederland.

De aankondiging van de Delft Hyperloop Delft Hyperloop

"In de wereld van transport is de afgelopen jaren heel weinig gebeurd", zegt Bastiaan. "En nog steeds gebruiken we veel energie en verspillen we veel tijd."

Wereldwijd gingen honderd teams aan de slag. Maar volgens Bastiaan heeft het team uit Delft wel een streepje voor: "We hebben elk schroefje en elk moertje van de capsule ontworpen. Het concept: we pakken een magneettrein (zweeftrein) zoals in China en leggen die in de tunnel. Dat hebben andere concepten niet." 

Ook Elon Musk had dat zelf nog niet bedacht. Hij denkt aan een systeem met luchtkussens. Op de Facebook-pagina van de studenten kan je een beetje zien hoe dat ontwerpen gaat:

De trein van de studenten bestaat tot dusver alleen uit een paar pvc-buizen en kleine plakjes carbon. De belangrijkste ontwerpen zitten nog in de computer. 

Volgens de studenten zou deze manier van reizen moeten lukken: "We hebben tests gedraaid om te kijken of de berekeningen kloppen. Vanaf volgende week gaan we hem echt bouwen", zegt Bastiaan. In juni gaat het team naar een testbaan in Californië, om te bewijzen dat 'ie echt werkt.

Musk gaat de hyperloop uiteindelijk niet zelf bouwen, hij heeft het te druk met zijn raketten van SpaceX en de auto's van Tesla. Het winnende ontwerp komt gratis 'open source' op het internet terecht, zodat andere bedrijven ermee aan de slag kunnen.

STER reclame