NOSop3

Het verhaal achter de slechtste slogan van Nederland

Heibedrijf Steenman

Iedere paal gaat erin.

Heibedrijf Steenman uit Oosterblokker

Dit is de slechtste slogan van 2015, blijkt uit een verkiezing van het Platform Slechte Slogans. Tienduizend mensen brachten hun stem uit.

"Het is geboren uit een geintje", zegt winnaar Vincent Steenman. "Ik dacht: ik verzin ook eens wat."

De advertentie staat niet op de website van de ondernemer. De slogan is gemaakt voor het plaatselijke carnavalsblaadje, waarin verschillende lokale ondernemers adverteren en op die manier de vereniging sponsoren.

Zo ontstond de slogan

"Er staat al jaren een andere ondernemer in het boekje, die gevelrenovatie doet. Hij kwam vorig jaar met een stel gebodypainte borsten op de proppen. En dan zo'n slogan erbij: 'Wilt u aandacht voor uw gevel?' Tsja, dan word je een beetje aangestoken. Dit is mijn antwoord. Volgens mij is dat best geslaagd."

Heibedrijf Steenman

"De slogan is met een fietsclub bedacht. Mijn reclame staat al op een fietsbroekje, maar dit is toch nét even een andere twist. De slogan is via sociale media het hele land doorgegaan."

Steenman heeft nog niet heel veel extra klussen aan de aandacht voor zijn slogan overgehouden. "Iedereen reageert wel heel leuk. Maar om nou te zeggen, wat heb ik het ineens druk, nee. Dat zal in de toekomst moeten blijken."

De 9 andere genomineerden:

Eierhandel Marco Kleijer, Putten: 'Regelrecht van kippekont naar mensenmond'

Uiteindelijk de nummer 2 in de verkiezing: eierhandel Marco Kleijer Marco Kleijer

Aarts Sanitair Service, Eindhoven: 'Voor ‘n plasje of ‘n scheetje: huur een Aarts-WC-tje'

Aarts Sanitair Service

Azië Wok, Roosendaal: ‘Zit u te balen om Chinees te halen, bel dan zonder vrees: de Race Chinees!’

Azië Wok

Beausense Beautysalon, Landsmeer: ‘Wilt u ook een kale poes?’

Beausense Beautysalon

Ed Zorn Dakbedekking, Nieuw-Vennep: ‘Ed your service'

Ed Zorn Dakbedekking

HGE Transport, Vlaardingen: ‘Grenzeloos moeizaam!’

HGE Transport

Autodealer Nefkens, Bunnik: ‘Rara wie Bunnik?’

Autodealer Nefkens

Bakkerij Van den Bemd, Roosendaal: ‘Van korstjes krijg je borstjes’

Bakkerij Van den Bemd

Van Dijk Banket, Zwartsluis: ‘Ik cake al naar je uit’

Van Dijk Banket

Wanneer is een reclameslogan nou goed of slecht? Christine Liebrecht, neerlandica, communicatiewetenschapper en mede-organisator: "De scheidslijn tussen tenenkrommend en slecht en briljant is flinterdun. De vraag waarom bepaalde slogans wel aanslaan en anderen niet, is moeilijk te beantwoorden. Bij analyse van onze verzameling hebben we wel bepaalde patronen ontdekt. Vaak gaat het om slecht gelukte rijmen of grappig bedoelde woordspelingen. Maar het is en blijft een kwestie van smaak."