Seks in ruil voor rijlessen mag gewoon

Rijlessen aanbieden in ruil voor seks, mag dat?

Ja, zeggen minister Van der Steur en Schultz.

Het is namelijk geen prostitutie, zeggen zij. "Het gaat niet om het aanbieden van seksuele handelingen tegen betalingen, maar om het aanbieden van een rijles", zo staat in een brief aan de Tweede Kamer. Wel vinden ze deze manier om een rijbewijs te halen 'onwenselijk'.

Dit soort advertenties

Maar om wat voor seksadvertenties gaat het nu eigenlijk? Volgens brancheorganisatie Bovag is een simpele Google-opdracht voldoende. En dat klopt. Op meerdere websites bieden rij-instructeurs hun diensten aan in ruil voor seksuele handelingen.

  • seksjobs.nl
    'De dame die bij mijn gaat lessen moet wel in het bezit zijn van geile kleding (EIS)'
  • seksjobs.nl
    'Het is een simpel voorstel'
  • seksjobs.nl
  • seksjobs.nl
  • sexmarkt.nl
  • sexmarkt.nl

Er zijn geen exacte cijfers over het aantal rijleraren die mensen op deze manier aan een rijbewijs helpen, blijkt ook uit onderzoek van de Rotterdamse politie.

Bovag en de Rotterdamse politie willen dat het kabinet actie onderneemt, ook om het feit dat steeds meer minderjarigen rijles nemen. Sinds 2011 mogen jongeren vanaf 16,5 jaar beginnen. "Er lopen steeds meer jongeren rond bij een rijschool en die kunnen hierbij betrokken worden. Daar mag je je ogen niet voor sluiten", zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens.

Verklaring Omtrent het Gedrag

Het blijkt haast onmogelijk om de instructeurs aan te pakken. "Het CBR kan alleen optreden bij veroordelingen voor strafbare feiten, en het IBKI (die de examens doet red.) kan alleen iets in het geval van alcohol- en drugsproblemen", staat er in het rapport van de Rotterdamse politie. De politie zelf kan alleen iets met een heterdaadje en mag zich niet voordoen als minderjarige om hen zo op te sporen.

De branchevereniging wil dat alle Nederlandse rijleraren een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen. Huyskens: "Iedereen vindt het de normaalste zaak dat een voetbaltrainer of een zweminstructeur zo'n verklaring heeft, maar hier gebeurt het niet."

Bovag begrijpt de terughoudendheid van de ministers van Veiligheid en Justitie en van Infrastructuur niet. "Zo'n verplichte verklaring is gemakkelijk te regelen. Je moet het alleen wel willen."

Deel artikel: