700 euro om even naar Adele te luisteren in de Ziggo Dome? De kaartjes voor het concert van de Britse zangeres worden online met honderden euro's winst doorverkocht. Door consumenten, maar ook door tweedehandsticketbureaus.
Dat is iets van de laatste tien jaar. Organisatoren en artiesten zijn er vanaf het begin fel op tegen: zij krijgen namelijk geen cent van dat geld. Maar er is iets nieuws aan de hand: reguliere ticketverkopers nemen de online handelaren van tweedehandskaartjes over.
Muziekjournalist Atze de Vries dook de afgelopen tijd in de wereld van online zwarte handel en schreef daar meerdere verhalen over.
"Het is niet uit te leggen dat iedereen tevergeefs een kaartje probeert te bemachtigen, terwijl er al snel nadat het was uitverkocht honderden tickets voor veel geld online staan", zegt De Vrieze. "Iedereen voelt: dat klopt niet."
We zijn een facilitair platform. Die rol spelen wij, en niet meer.
Omdat ticketservices het gevoel hebben dat er bij wet waarschijnlijk nooit iets tegen de woekerprijzen gedaan kan worden, hebben een aantal grote partijen besloten om de tweedehandsmarkt dan maar over te nemen.
Zo besloot Ticketmaster (de partij die de kaartjes van Adele vanochtend op de markt bracht) om Seatwave over te nemen. Inderdaad, dezelfde partij die voor honderden euro's de kaarten doorverkoopt.
Een artiest als Adele wil niets weten van dit soort partijen.
"Dat is moeilijk uit te leggen, zeker in Nederland. In Amerika is zo'n constructie veel normaler dan in Europa", zegt De Vrieze. "Door tweedehandspartijen over te nemen willen de reguliere ticketbureaus er in ieder geval voor zorgen dat er geldige kaartjes verhandeld worden. En natuurlijk vinden ze het fijn dat er extra geld binnen wordt geharkt."
Samenwerken om neptickets te voorkomen
Ticketbureaus werken steeds vaker samen met de directe promoter van een show. Bij het overkopen van een kaartje wordt het originele ticket ongeldig verklaard, zodat de verkopende partij niet alsnog met dat kaartje het concert kan bezoeken.
In feite kun je zo'n ticket eindeloos blijven doorverkopen.
Maar dat is niet zo bij de concerten van Adele, zegt De Vrieze. "Een artiest als Adele wil niets weten van dit soort partijen. Van alle tickets die nu worden aangeboden voor Adele, weet je niet 100 procent zeker dat je binnenkomt. In feite kun je zo'n ticket eindeloos blijven doorverkopen."
Het systeem heeft volgens De Vrieze niet alleen nadelen. "Stel dat je een minder druk concert hebt, waar je kunt kiezen tussen een plek achteraan voor 50 euro of eentje vooraan voor 200 bij zo'n tweedehandsticketbureau, dan kan dat voor sommige mensen een fijne keuze zijn."