Ouders van Syriëgangers worden ingezet in een nieuwe campagne in Frankrijk. Ze willen jongeren ontmoedigen om zich bij IS aan te sluiten. Door te laten zien hoeveel pijn de ouders hebben na het verlies van hun kinderen, hopen ze geradicaliseerde jongeren tegen te houden. De campagne is op alle grote tv-zenders in Frankrijk te zien.
Een van de ouders in het filmpje is de Belgische Saliha Ben Ali. Haar zoon van 19 vertrok op 13 augustus 2013 naar Syrië en is nu overleden. "Toen ik ‘m vier dagen later op Facebook sprak, zei hij me: mama, ik help de Syrische bevolking, want niemand doet dat."
"Hij radicaliseerde binnen drie maanden. Hij veranderde aan de buitenkant niet maar hij sprak en dacht wel anders. Hij zei bijvoorbeeld tegen me: je moet niet meer gaan werken. Je werkt met mannen, dat is niet goed. En je moet de sharia volgen."
Een paar maanden later hoorde Saliha voor het laatst iets van haar zoon.
"Hij wilde toen geld hebben. Hij zei dat hij wilde trouwen en een auto wilde kopen. Zijn vader en ik hebben toen nee gezegd. Hij zei dat het de laatste keer zou zijn dat we iets van hem zouden horen. En het was inderdaad de laatste keer. Twee maanden later hoorden we dat hij dood was."
Saliha is een van de vier familieleden die aan de campagne hebben meegewerkt. "We richten ons vooral op jongeren die misschien willen vertrekken", zegt Fabienne Servan-Schreiber, de maker van de campagne.
"We waarschuwen: het gaat heel pijnlijk worden voor jullie familie en jullie ouders, van wie je houdt. Dat wil niet zeggen dat deze video's ervoor gaan zorgen dat kinderen niet vertrekken. Maar het gaat om bewustwording."
Hij zei dat het de laatste keer zou zijn dat we iets van hem zouden horen. En het was inderdaad de laatste keer. Twee maanden later hoorden we dat hij dood was."
In de vorige campagnevideo in Frankrijk was vooral veel gruwelijk beeld te zien, als waarschuwing voor wat vertrekkende jongeren te wachten staat bij IS. Met teksten als: "Ze zeggen dat je een goede zaak verdedigt. Maar je ontdekt een hel op aarde en zult alleen sterven. Ver weg van thuis."
Servan-Schreiber koos bewust voor een andere strategie. "Die video's zeiden: IS belooft je iets, maar in plaats daarvan krijg je horror en de dood. Deze geïndoctrineerde jongeren willen vaak dood. Dus die argumenten werken averechts."
Islamitische Staat kan veel geven, maar geen liefde.
Ben Ali denkt in ieder geval dat deze video werkt. "Ik denk dat we met emotie en liefde kunnen winnen. Want dat blijft hangen in het hoofd van jongeren. Als ze gaan twijfelen, gaan ze aan hun moeder of aan hun vader denken. En dat is het moment dat ze denken: ik heb altijd de liefde van mijn familie, van mijn ouders. IS kan dat niet geven. IS kan veel geven, maar geen liefde."