Vanaf vandaag is er een nieuwe uitgever actief in Nederland. En die heeft het helemaal gehad met de boekenwereld. "Er heeft tientallen jaren geen vooruitgang plaatsgevonden, terwijl de wereld om ons heen wel is veranderd", zegt Toine Donk, een van de oprichters van Das Mag.
De uitgever heeft een opvallende tactiek: ze gaan maar tien tot vijftien boeken per jaar uitgeven. "Het is een reactie op wat wij de spaghetti-methode noemen", zegt mede-oprichter Daniël van der Meer. "De huidige uitgevers geven enorm veel boeken uit in de hoop dat er een bestseller bij zit."
Alsof ze spaghetti tegen de muur gooien en hopen dat er een sliert blijft hangen.
Das Mag hoopt door selectief te zijn, meer tijd te hebben voor de boeken die ze uitgeven. Daniël: "We kunnen de auteur begeleiden, de boeken mooier vormgeven en de marketing eromheen beter aanpakken."
Maartje Wortel is de eerste schrijfster die een boek uitgeeft via Das Mag. De verhalenbundel heeft de titel Er moet iets gebeuren. Toeval of niet: Maartje vindt dat dat ook voor de uitgeverswereld geldt.
Ze is in ieder geval blij dat ze meer hulp krijgt bij het hele proces van een boek maken, in plaats van alles maar zelf te moeten doen.
Naast Maartje Wortel heeft Das Mag nog andere schrijvers binnengehaald, onder wie Charlotte Mutsaers en Jelle Brandt Corstius. "Natuurlijk hebben we nog andere auteurs op het oog. Maar we moeten wel oppassen dat we niet over het maximum van 15 boeken per jaar gaan dat we hebben afgesproken", zegt Toine.
Gaat het lukken?
Of het verhaal van de rebelse uitgeverij een jongensboek wordt, hangt af van crowdfunding. Das Mag wil deze komende weken 3000 sponsors vinden die de eerste drie boeken kopen, voor in totaal 50 euro. De boeken zijn al bijna af: met hulp van investeerders verschijnen ze de komende drie maanden. Als op 17 november genoeg geld is opgehaald, gaat Das Mag door.
Je hoeft je vinger maar op te steken en je bent uitgever.
"Eerst zien, dan geloven", zegt hoogleraar Boekwetenschap Lisa Kuitert. Volgens haar geeft de gemiddelde uitgever tussen de 20 en 100 boeken per jaar uit. "Je ziet dat de afgelopen jaren veel minder wordt uitgegeven."
En dat gaan we merken, zegt de hoogleraar. Als er meer aandacht is voor boeken, kun je verwachten dat de kwaliteit omhoog gaat. Maar ondertussen komen er wel meer uitgevers bij: "Het is geen beschermd beroep. Je hoeft je vinger maar op te steken en je bent uitgever."
Op zich hebben de jongens achter Das Mag ervaring met het crowdfunden van literaire projecten. In september 2011 verscheen het eerste nummer van het tijdschrift Das Magazin. Binnen 12 dagen haalden ze de benodigde 5000 euro op. Verder organiseert Das Mag boekenfestivals in Londen, Berlijn, Gent, Antwerpen en Amsterdam.