Vanaf 09.00 uur vanochtend: Netflix vs. de bioscoop

Sinds vanochtend op Netflix: Beasts of no Nation. Exclusief daar, niet in de bioscopen. Da's bijzonder, want tot nu toe bestond het filmaanbod van de streamingdienst vooral uit producties die je toch al had gezien in de bioscoop. Met een popcornvliesje tussen je kiezen.

Waarom dan niet in de bioscopen? We vroegen het filmjournalist Ab Zagt. "Netflix heeft de exclusiviteitsrechten van deze film gekocht, zodat er meer redenen zijn om een abonnement af te sluiten. Er zijn ook al contracten met Leonardo DiCaprio als regisseur van documentaires, Adam Sandler is gevraagd om films te maken en er is contact gelegd met Brad Pitt."

12 miljoen dollar

Netflix heeft 12 miljoen voor deze film neergeteld. Het dubbele van wat de film heeft gekost. Lijkt een enorm bedrag, maar het kan nog altijd niet opboksen tegen de films die de bioscopen wél halen. "Die blockbusters kosten 200 miljoen - en daar wordt wereldwijd met gemak 400 miljoen mee opgehaald", zegt Zagt.

"Daarom denk ik dus niet dat Netflix op den duur geld vrijmaakt om ook zo'n film te maken. Die kosten halen ze er met de abonnementen voor een tientje niet meer uit." Maar als Netflix meer gaat investeren in 'eigen' films, wordt dat naar verwachting wel doorgerekend in de abonnementskosten.

Oscarwaardig?

De filmjournalist denkt niet dat bioscopen zich echt zorgen maken. "In Nederland wordt nog heel veel in bioscoopfilms geïnvesteerd, de bezoekerscijfers zijn hoog en blijven stijgen. De bioscopen richten zich gewoon op de échte publieksfilms, zoals James Bond over een paar weken. Daar gaat bij wijze van spreken heel Nederland naartoe."

Er zit nog een interessant haakje aan deze move van Netflix. De dienst wil met de film mee gaan doen om een aantal Oscars. "Maar om überhaupt in aanmerking te komen voor nominaties, moet een film zeven dagen aaneengesloten hebben gedraaid in een bioscoop", legt Zagt uit. Dus draait 'ie nu in een aantal relatief kleine bioscoopjes in de VS.

Dat de film niet voor hele volle zalen draait, vindt regisseur Fukunaga niet zo erg, legt hij aan NRC uit. "Natuurlijk zou ik graag willen dat mensen mijn film in de bioscoop gaan bekijken. Maar wat ik nog liever wil, is dat zo veel mogelijk mensen de flim zien. Netflix biedt daarvoor de beste mogelijkheden, met 65 miljoen abonnees."

Deel artikel: