De MH17 is deels op een frame gereconstrueerd

'Wat we natuurlijk willen weten is: wie is verantwoordelijk?'

Sinds vandaag weten we het zeker: MH17 is neergeschoten door een BUK-raket. Dat is een van de belangrijkste conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vandaag. Hugo van der Parre is researchjournalist bij de NOS en volgt de ontwikkelingen rond MH17 op de voet. We vroegen hem wat hij van het rapport vindt.

"Het is een flink onderzoek, meer dan 300 pagina's, met veel bijlagen", zegt Hugo. "Mijn indruk is dat het een heel degelijk rapport is. Alle vragen die op het terrein van de OVV liggen, zijn beantwoord."

"De belangrijkste conclusie van het rapport is dat definitief vaststaat dat het een BUK-raket is, die vlakbij het toestel is ontploft", zegt Hugo. "Met een enorme kracht zijn daar deeltjes uit weggeschoten. Die doorboorden de cockpit en hebben de piloten gedood. Daarop is het vliegtuig uit elkaar gevallen."

"Dit was al vrij snel een sterk vermoeden en het afgelopen jaar is dat met kleine stukjes bewijs steeds duidelijker geworden. Maar het wachten was nog op een officieel onderzoek, en dat is er nu."

Wat weten we nu, wat we nog niet wisten?

"Het is misschien een beetje voor de fijnproevers, maar specifieke dingen als wat voor raket precies is gebruikt, en wat voor raketkop daarop zat. Dat is belangrijk. En we weten waar de raket is ontploft, linksboven de cockpit, wat je ook goed in de animatie ziet."

Wat we natuurlijk willen weten is: wie is verantwoordelijk?

Hugo van der Parre

"En de Onderzoeksraad was duidelijk over het luchtruim: niemand heeft de verantwoordelijkheid genomen voor de veiligheid daarvan. Oekraïne hield dat boven een bepaalde hoogte open, en luchtvaartmaatschappijen en andere landen hebben zich geen moment afgevraagd of vliegen daar onveilig was. Daarvan zegt de Onderzoeksraad: dat moet anders."

De cockpit van binnen

Wat weten we nu nog steeds niet?

"We hoopten op een specifieke lanceerplek, maar de Onderzoeksraad heeft een gebied van zo'n 18 bij 18 kilometer aangewezen. Het hopen is dat het Joint Investigation Team (JIT, zie kader) daar later meer duidelijkheid over geeft."

"Wat we natuurlijk willen weten is: wie is verantwoordelijk? Maar dat was heel nadrukkelijk niet de verantwoordelijkheid van de Onderzoeksraad. Ze hebben altijd gezegd: wij gaan alleen over de toedracht. Dat geldt overigens voor alle onderzoeken die zij doen."

"Het gaat om daders op verschillende niveaus. De bemanning van de installatie, de mannen op de knop hebben gedrukt. Maar zij hebben ongetwijfeld commandanten, en daarboven zitten misschien nog wel politici. Dat moet het JIT uitzoeken. De resultaten van dat onderzoek zijn er pas in de loop van volgend jaar."

Deel artikel: