Aantal gamebedrijven in Nederland. Dit gaat alleen om de bedrijven die zich exclusief met games bezighouden. Grote bedrijven waar een afdeling daar mee bezig, zijn niet meegeteld.

Games maken is leuk, maar een baan vinden moeilijk

Nederland krijgt er steeds meer gamebedrijven bij, en ook het aantal studenten aan gameopleidingen groeit, blijkt uit de Gamesmonitor 2015. Je zou zeggen, werk genoeg als je iets met games wil doen. Maar voor afgestudeerden is het helemaal niet zo makkelijk om een baan te vinden.

Bij de vorige monitor in 2012 zeiden we dat de industrie een beetje in de puberteit zat, in de groei. Dit lijkt wel een beetje een reality check, een pas op de plaats.

Christel van Grinsven van de Gamesmonitor

Aan de gameopleidingen studeren ondertussen steeds meer mensen: dit jaar studeren naar verwachting zo'n 1350 af. Maar het aantal mensen dat in de industrie werkt, is de afgelopen vier jaar maar een klein beetje gestegen: van 3000 naar 3130 mensen.

Meer mensen dan werk dus. De oorzaak: "Zo'n 60 procent van de Nederlandse gamebedrijven heeft minder dan 5 werknemers", legt Christel van Grinsven van de Gamesmonitor uit. Dat zijn vaak jongeren die net van hun opleiding af zijn en games willen maken omdat ze het leuk vinden.

"Niet echt ondernemers meestal. Te weinig van die bedrijfjes groeien echt door", zegt Christel. "Bij de vorige monitor in 2012 zeiden we dat de industrie een beetje in de puberteit zat, in de groei. Dit lijkt wel een beetje een reality check, een pas op de plaats."

Assertief en ondernemend zijn, dat mist 38-jarige Tim Laning soms, Hij zit al meer dan twintig jaar in de game-industrie en werkt samen met drie andere bedrijven - allemaal tussen de 20 en 40 werknemers - om hun projecten en serious games te verkopen in het buitenland.

En dat werkt. "Onze omzet groeit al jaren. Jonge studio's moeten ondernemender zijn, niet navelstaren", zegt Tim. "En dat ondernemen zie ik te weinig, ook omdat daar te weinig aandacht aan wordt besteed in het onderwijs."

In de industrie is echt wel werk, maar wel voor goede mensen, zoals specialisten.

Gamemaker Tim Laning

Daarnaast levert datzelfde onderwijs volgens hem te weinig specialisten af. "Ik krijg te veel stagiairs die gewoon niet goed genoeg zijn. Als je op de kunstacademie een minor coderen voor games doet, is dat te weinig. Daar heb je als studio niks aan. In de industrie is er echt wel werk, maar wel voor goede mensen, voor specialisten."

Deel artikel: