NOS Op 3
Uprise

Duizenden bezoekers en tweehonderd start-ups: op het festival Uprise presenteren beginnende start-ups zich en zijn er workshops, pitch battles en muziekoptredens. Het doel mag duidelijk zijn: de nieuwe Snapchat, Uber, Airbnb, of WeTransfer worden óf ontdekken.

Dat is nog niet zo makkelijk, want maar 1 op de 200 start-ups wordt binnen vijf jaar een succesvol miljoenenbedrijf. Dat blijkt uit een onderzoek van Deloitte en leiderschapsopleiding THNK naar 400.000 start-ups in 24 landen. En aan het roer van die goedlopende start-ups staan vaker dertigers en veertigers dan piepjonge ondernemers.

Ondernemen is de kunst van alles goed doen en niks laten liggen.

Robert Tissing - informal investor

Echt groot worden met je start-up is dan ook lastig, zegt Robert Tissing, die uit eigen vermogen in jonge bedrijven investeert. "Alles moet kloppen: je marketing, financiering, ICT, je boekhouding, je team. Als een aspect middelmatig is, wordt je start-up middelmatig. Ondernemen is de kunst van alles goed doen en niks laten liggen."

We liepen met over het festival met investeerder Frank Appeldoorn om te kijken waar een start-up aan moet voldoen om geld te krijgen:

Waar investeerders op letten? "Ik lees heel veel, alles wat los en vast zit eigenlijk", vertelt investeerder Frank Appeldoorn, die werkt voor investeringsfonds Volta Venture. "Elke ochtend speur ik alle artikelen af op Nederlandse en Amerikaanse sites als EmerceTechCrunch en LinkedIn." Daarnaast zoekt hij actief naar prijzen die zijn uitgereikt en sites die ranglijstjes hebben van nieuwe start-ups. 

Volgens Don Ritzen, die met Rockstart beginnende start-ups op weg helpt, liggen er vooral kansen in de deeleconomie. Ook bedrijfjes die het leven makkelijker maken doen het goed. "Denk aan het thuisbezorgen van bijvoorbeeld bloemen, eten en cadeaus", zegt Ritzen. 

Startupfestival Uprise in volle gang NOS / Jos Stolper

Appeldoorn investeert in ongeveer twintig tot vijfentwintig start-ups per jaar. Ongeveer 50 procent daarvan gaat failliet, 40 procent overleeft met net genoeg om de investering terug te verdienen. 

De overige 10 procent, twee tot drie bedrijven, verkopen ze voor de hoofdprijs. Volta Venture gokt dan op 'exitbedragen' van meer dan 50 miljoen euro.

Het festival vindt plaats in de NDSM Lasloods in Amsterdam NOS / Jos Stolper

STER reclame