Driekwart van de jonge supermarktklanten wil meer informatie over producten terwijl ze boodschappen doen, het liefst via de telefoon. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Quotus.
Ook willen klanten steeds sneller boodschappen doen. Inmiddels kunnen we bij veel supermarkten al onze eigen boodschappen scannen en afrekenen, maar de vraag is: wat wordt de volgende innovatie in het boodschappen doen?
We konden maar één winkel vinden die al verder gaat dan alleen zelfscannen. In de Albert Heijn in Eindhoven hangen zogenaamde beacons, een soort sensoren waarmee binnen de winkel je locatie kan worden bepaald.
Tot nu toe worden daarmee alleen medewerkers gelokaliseerd, zegt de Albert Heijn. Als klanten een vraag hebben, kunnen ze via een tablet een medewerker roepen. Dankzij de beacons kan de dichtstbijzijnde medewerker worden gevonden en weet de klant hoe lang het duurt voor de medewerker er is:
Kopen wat je niet nodig hebt
Volgens AH-supermarktmanager Bert van Brakel zijn er in de toekomst ook andere mogelijkheden met beacons: "We kunnen in de toekomst bijvoorbeeld aanbiedingen tonen als de klant voor het schap staat." Daarvoor moet de klant dan wel een app installeren.
Als je dat doet, kan de supermarkt je dus wel volgen via de telefoon. En dat vindt Hans de Zwart van Bits of Freedom natuurlijk geen goed idee: "Op het internet wordt je al constant gevolgd, is het meestal niet duidelijk wanneer dat gebeurt, wat ze volgen en of je daar wel toestemming voor hebt gegeven", zegt De Zwart: "En nu verplaatsen die problemen zich één op één naar de echte wereld."
Volgens De Zwart wil de supermarkt dat je zoveel mogelijk koopt, ook als je het niet echt nodig hebt: "Waarom zou je ze daarbij helpen?" Albert Heijn moet transparanter zijn, als het aan hem ligt. "Op hun website vond ik bijvoorbeeld nog niets over die beacons, ik kreeg alleen bacon. Spek."