NOS Op 3
ANP

Lowlands is voor het eerst in jaren niet uitverkocht. Een groot contrast met de jaren dat Lowlands binnen twee uur geen enkel regulier ticket meer in de aanbieding had.

Toch valt er nog genoeg te zien. Veel te veel zelfs, daarom laten we je dit jaar zelf rondkijken. Mustafa maakte een verslag in 360 graden.

Tip: bekijk de video in de YouTube-app op je smartphone

Met dit filmpje kun je zelf om je heen kijken. Hoe je dat doet? Met je mobiel is dit heel simpel. Zodra je het filmpje bekijkt via de YouTube-app, kun je gewoon je mobiel bewegen, het het beeld in het filmpje beweegt met je kijkrichting mee. Op je computer kun je het beeld verslepen met je muis, mits je Google Chrome gebruikt als webbrowser.

Maar als je de echte 360 graden-ervaring wil, kun je ook kijken via diverse Virtual Reality-brillen. Als je een bril hebt die YouTube-filmpjes ondersteunt, zet je hem op, sluit je een telefoon aan en het enige wat je hoeft te doen, is je hoofd bewegen. 

De Oculus Rift Sergey Galyonkin

Behind the scenes

Er zijn verschillende camera's waarmee je 360 graden om je heen kunt filmen. Voor zo'n 300 euro haal je een Ricoh Theta en ook de via kickstarter gefinancierde 'bublcam' is veelbelovend. Toch is de kwaliteit van die camera's nog niet voldoende. Voor het Lowlands-verslag hebben we gekozen voor een GoPro-opstelling. 

Die bestaat uit zes GoPro-actiecamera's die in een bolvorm op een statief zijn gemonteerd. De beelden van de zes camera's worden tijdens de montage aan elkaar 'genaaid' waardoor een bolvormig beeld ontstaat. Dat klinkt simpel, maar betekent dat we voor één shot opeens zes video's moeten inladen op de computer. 

Een tijdrovend klusje dus. Daarom hadden we op Lowlands ook een camera bij ons met 'slechts' twee GoPro's. Dat scheelt weer gepruts vier metgeheugenkaartjes, maar geeft iets minder goed beeld. 

Als kers op de taart is de geluidskwaliteit van de GoPro-camera's niet best. Dus heeft Mustafa in zijn rugzak een aparte geluidsrecorder, waarvan we het geluid onder de video moeten monteren.

We doen dit voor het eerst, dus willen we graag weten hoe jij het filmpje hebt bekeken. Heb je het uitgekeken? Wat vond je tof en wat vond je verwarrend? Laat een bericht achter op Facebook, Twitter of stuur een mailtje. We zijn erg benieuwd.

STER reclame