Er worden steeds meer oordoppen verkocht. Bedrijven zien hun verkoop al jaren flink stijgen. Ze verkochten vorig jaar honderdduizenden doppen. Waar komt deze stijging vandaan?
'Het wordt normaler'
"Het wordt steeds normaler om oordoppen te dragen", zegt Kelly Coenen van de Nationale Hoorstichting. "Mensen willen gezonder leven en er zijn reclamecampagnes over gemaakt. En wat ook belangrijk is; ze zijn tegenwoordig overal te verkrijgen: bij de apotheek, de drogist en bij concerten en festivals."
'Zodra je oordoppen draagt, wil je niet meer terug'
Thunderplugs is een grote meneer in de verkoop van oordoppen; het bedrijf is bij tientallen poppodia en festivals in Nederland te vinden. "De verkoop van de oordoppen is de afgelopen jaren enorm gestegen", zegt eigenaar Koen Brouwer. "Drie jaar geleden stonden we op Awakenings. Niemand zat daar toen nog te wachten op oordoppen. Maar sindsdien is de verkoop ieder jaar verdubbeld. Vorig jaar verkochten we 300.000 paar."
Als je volgens Brouwer eenmaal oordoppen gebruikt, wil je niet meer terug. "Als je merkt dat je die piep in je oren niet meer hebt, ga je ze de volgende keer weer dragen."
'Gehoorbeschadiging is gewoon zonde'
Selwyn Pluijlaar (25) kan hier over meepraten. Hij gaat vaak naar festivals en studeert op het conservatorium in Enschede. Hij draagt altijd zijn op maat gemaakte oordoppen als hij ergens is waar harde geluiden zijn. "Ik studeer om muzikant te worden, en dan vind ik het heel belangrijk om mijn gehoor te beschermen." Toen hij nog geen oordoppen droeg, had hij na een concert vaak last van een piep in z'n oren.
"Ik merkte op een gegeven moment dat mijn oren steeds meer achteruit gingen." Daarom kocht hij oordoppen. Eerst goedkope, en later op maat gemaakte. "Het verschil is zo duidelijk. Sommige frequenties hoor je zelfs duidelijker. De balans tussen de instrumenten hoor je beter. Als je frequent festivalganger en muziekliefhebber bent, zou ik eigenlijk iedereen aanraden om zulke oordoppen te kopen."
Ik vind dat je een beetje raar bezig bent als je je oren niet beschermt.
Overigens ziet hij ook nog heel veel mensen zonder oordoppen, en eigenlijk is dat zonde. "Ik vind dat je een beetje raar bezig bent als je je oren niet beschermt. Het is gewoon zo zonde, daar heb je voor de rest van je leven last van."
Een ander groot bedrijf, Pluggerz, bevestigt wat Selwyn om zich heen ziet: "Op festivals lopen meer jongeren rond zonder dan met gehoorbescherming. Dus het taboe is nog niet helemaal van tafel", zegt directeur Jeroen Verdaan.
Geluidslimiet
Sinds 2011 geldt er een geluidslimiet van 103 decibel op festivals. Hoewel deze limiet niet verplicht is, houden veel festivals zich hieraan. Dit is overigens nog altijd hard; na een kwartier kan dit al schade toebrengen. En als je oren gaan piepen, dan is het mis. "Iedere keer als je een piep in je oren hoort, heb je een beschadiging opgelopen. De trilhaartjes in je oren krijgen zoveel dreunen, dat ze kapot gaan", legt Coenen uit.
Ook de dj's van 3FM deden mee aan de bewustwordingscampagne: