NOS Op 3
B.Y/Flickr/CC 2.0/by-nc

Heftig hoor, het internet. Social media worden overspoeld met kattenfoto's (want #catlivesmatter) , inspirerende verhalen en petities. Iedereen lijkt het erover eens, leeuw Cecil's dood is een tragedie en Walter Palmer is to blame

Maar het blijft niet bij verontwaardigde woorden richting de Amerikaanse tandarts; Palmer wordt aan de digitale schandpaal genageld. Met z'n foto, adres, telefoonnummer en zo nu en dan een doodsbedreiging. Met het zwaard van vrouwe Justitia in de hand protesteerden kinderen en volwassen voor de praktijk van de tandarts. Palmer zelf is ondergedoken met zijn familie. 

Social media zijn perfect om je verontwaardiging te uiten. Het is namelijk heel makkelijk, zegt mediasocioloog Dr. Peter Vasterman: "Vroeger praatte je er met je buren over, nu kan je de hele wereld bereiken. De drempel ligt heel erg laag, je kan meteen iets doen". Ook vind je snel steun bij anderen: "Je ziet heel snel op social media dat je niet de enige bent. Dat werkt versterkend." Want op social media laat je natuurlijk ook zien wie je bent, en waar je voor staat.

Voor of tegen

Ook is Cecil de leeuw het perfecte onderwerp voor een digitale schandpaal: "Het is makkelijk om er een mening over te hebben en aan te haken. Dat zie je bij andere onderwerpen zoals kinderlokkers, grote bonussen of dus een lievelingsleeuw die wordt neergeschoten. Het is heel zwart-wit. Je bent voor of tegen."

En daarbij zijn onderwerpen over dieren extra gevoelig: "Sommige dieren hebben een hoog knuffelgehalte, anderen helemaal niet. Daar hoor je dan ook bijna nooit iets over. Maar Cecil was echt een knuffelgeval."

De macht van social media

De vraag is, heeft je tweet ook echt nút? "Op zichzelf misschien niet, maar uiteindelijk kan dat wel. Het is een interactie tussen social media en nieuwsorganisaties. De media pakken het op en social media nemen het over - en andersom. En met een grote affaire voelen politieke partijen en belangenpartijen zich uiteindelijk ook geroepen iets te doen. Zo kan de dood van Cecil dus leiden tot nieuwe wetgeving", zegt Vasterman.

Of dat ook werkelijk gaat gebeuren, blijft de vraag. "Hypes op het internet gaan vaak snel weer voorbij. Vaak blijft het protest bij tweets en bijvoorbeeld een online petitie invullen. Echt actie ondernemen is weer een stap verder. Dan is het toch de afweging 'wat levert het op, en hoeveel moeite wil ik daar in steken'." 

Freek Vonk is ook boos Facebook

Hoe zit het met de rechten van Palmer?

In de Verenigde Staten hebben ze sowieso andere regels wat betreft privacy. Zo is het gebruikelijk dat iedereen die een overtreding begaat, of dat nu rijden onder invloed of prostitutiebezoek is, met naam en toenaam in de krant kan komen te staan. Mogen we op internet ongelimiteerd informatie delen en zeggen wat we willen?

Op social media ben je vaak al opgehangen voor je berecht bent.

Internetjurist Irvette Tempelman

Het korte antwoord is: nee, dat mag niet. "Met doodsbedreigingen kan je de politie inschakelen", zegt advocaat IT-recht Irvette Tempelman. "Daarom zit hij op het moment ook ondergedoken waarschijnlijk. Op social media ben je vaak al opgehangen voor je berecht bent."

Maar met Palmer ligt het allemaal wel iets ingewikkelder: "Er reageren zóveel mensen, probeer dat maar eens te reguleren". Ook denkt ze niet dat het handig is voor Palmer om nu zelf mensen aan te klagen. "Imagogewijs is het niet slim om nu nog meer in the picture te staan. Hier moet gewoon tijd overheen gaan."

Wat misschien wel lastig is, is dat hij heeft bekend. "Het is natuurlijk afwachten of hij echt wist dat hij illegaal bezig was of niet." 

STER reclame