Met je cv onder de arm een formeel sollicitatiegesprek voeren, dat is voor een aantal bedrijven hopeloos ouderwets. Solliciteren betekent bij hen een potje poolen, computerspelletjes spelen of samen uit een escape room komen. Naast een goed gesprek natuurlijk.
"Traditionele sollicitatiegesprekken zijn vaak heel formeel, mensen spelen toch een soort rol", vertelt Joris Toonders van internetmarketingsbedrijf Yonego. Dus bij hen moet je al biljartend, pingpongend of Mariokartend binnen zien te komen.
"Je merkt dan toch dat de gesprekken informeler zijn. Zo leer je mensen beter kennen."
Traditionele sollicitatiegesprekken zijn vaak heel formeel, mensen spelen toch een soort rol.
Escape room
"Het is een goede manier om te testen of mensen goed kunnen communiceren", zegt ook recruiter Steven Duinhouwer van Technisch Nederland. Hij liet sollicitanten naar een escape room komen voor een vacature bij softwarebedrijf Phoenix. "Technische mensen willen graag problemen alleen oplossen. Dat is bij een escape room niet handig, want de kans is klein dat je dan uit de kamer komt. Je moet laten zien dat je kunt samenwerken."
Ik kan zo laten zien dat ik goed functioneer binnen en een groep en dat ik een sterk analytisch vermogen heb.
"Ze kunnen inderdaad laten zien dat ze met ons team kunnen samenwerken", zegt een medewerker van Phoenix die met de sollicitanten in de escape room is gestapt om gezamenlijk te ontsnappen. "Technische kwaliteiten achterhaal je natuurlijk tijdens een echt interview, maar het is erg leuk om zo eventuele nieuwe medewerkers te leren kennen."
"Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt", zegt een opgesloten sollicitant. "Ik vind het heel uitdagend en een goede manier om te laten zien wat ik in huis heb. Zo kan je laten zien hoe je in een groep functioneert en kan je laten zien dat je een sterk analytisch vermogen hebt. Maar het is niet makkelijk!"
Met dit soort games testen bedrijven niet alleen andere skills van hun toekomstige werknemers, het is ook een manier om talenten naar je bedrijf te lokken. Een sollicitatie naar werknemers dus, in plaats van andersom. "Bedrijven doen steeds gekkere dingen om aan het schaarse talent te komen, met name in de ICT en techniek", zegt Olfertjan Niemeijer van Independent Recruiters. "Ik zie het echt als een gimmick."
Cool imago
Het 'nieuwe' solliciteren kan ook wat doen voor je imago. "Het is een goede manier om als cool te worden gezien", vindt Niemeijer. "Deze tactiek werkt vooral goed bij studenten en starters. Die komen niet voor een gesprek, maar zijn wel bereid om een spelletje te spelen."
We vinden het leuk om iets te doen waardoor het bedrijf in the picture komt te staan.
"Het is een vorm van branding, want we willen op een bepaalde manier overkomen", geeft Toonders van Yonego toe. "Maar het werkt alleen als het klopt. Wij vinden een informele sfeer echt belangrijk. Als de Belastingdienst gaat pingpongen, werkt het denk ik niet."
"We vinden het leuk om iets te doen waardoor het bedrijf in the picture komt te staan", zegt ook Duinhouwer van Technisch Nederland. "Sollicitanten denken daardoor: dat bedrijf is anders dan anders."
Serieuze ontwikkeling
Of er echt sprake is van een trend, is lastig te zeggen. Wel lijkt het erop dat steeds meer bedrijven experimenteren met sollicitaties. "Games zijn een serieuze ontwikkeling", zegt Suzan Bloemscheer van Randstad. "We zijn zelf ook aan het kijken of we er in de toekomst wat mee gaan doen."
Bij Technisch Nederland zijn ze in ieder geval tevreden over hun eerste sollicitatie in een escape room. "Ik verwacht dat minimaal twee van de vijf kandidaten worden aangenomen", laat Steven Duinhouwer weten. Wie dat precies worden, is nog niet bekend.