NOS Op 3
Waag Society - Creative Commons 4.0

Zelf bepalen wat er met je gegevens gebeurt, geen irritante advertenties en ongehinderd sociaal contact. Dat is het ideale Facebook volgens het Facebook Liberation Army. Daarom organiseert de beweging vanavond een Facebook Farewell Party in de Stadsschouwburg Amsterdam. 

Het Facebook Liberation Army is een initiatief van de Stadsschouwburg Amsterdam, de Waag Society en de Hogeschool van Amsterdam. "Het event komt voort uit de onvrede over hoe Facebook onze gegevens in de uitverkoop zet", vertelt mede-organisator Elant Wijtman van de Stadsschouwburg.

"Ik ben zelf ook zo iemand die altijd alle voorwaarden accepteert", zegt hij. "Nu nog steeds, maar ik vraag me wel af wat ik nou eigenlijk doe. We zijn opgegroeid met een internet waar alles veilig en lief was, maar dat begint om te slaan. Ik denk dat er een groep is van normale Facebookgebruikers die ook wel eens wil weten hoe het nou allemaal precies zit." 

. ANP

Junks en koeien

Een van de agendapunten van vanavond is de vraag waarom we niet los weten te komen van Facebook. Volgens filosoof en publicist Hans Schnitzler komt dat omdat Facebook met behulp van onze eigen data inspeelt op onze verlangens, wensen en gevoelens. "Het is een strijd om de geest. Facebook neemt je in bezit, maar versnippert je ook. We zijn een soort junks geworden. Wat dat betreft is het veelzeggend dat we het over 'gebruikers' hebben."

En dat is niet het enige probleem volgens Schnitzler. "Facebook is een intensieve menshouderij geworden. We laten ons als een soort kudde in de digitale stal van Mark Zuckerberg zetten. Vervolgens laten we ons melken: we staan al onze gegevens af aan bedrijven die ermee aan de haal gaan." 

We zijn een soort junks geworden. Wat dat betreft is het veelzeggend dat we het over 'gebruikers' hebben.

Hans Schnitzler

En nu?

Zomaar stoppen is dus niet eenvoudig, merkt ook de organisatie. "Ook wij hebben voor vanavond een Facebook-event opgericht. We hebben zelfs geadverteerd", geeft Elant toe. "Maar dan doen we om ons gelijk te bewijzen. Dat ook wij niet om Facebook heen kunnen, zegt natuurlijk een hoop. Het geeft aan dat die bevrijding extra nodig is."

Stoppen met Facebook is ook geen doel van het Facebook Liberation Army. "We bieden alternatieven en tools om jezelf beter te beschermen", zegt Schnitzler. "Het gaat om het planten van een zaadje om bewustzijn te creëren."

Ook wij hebben voor vanavond een Facebook-event opgericht. We hebben zelfs geadverteerd

Elant Wijtman

Ontmaskeren

Ook werknemers van Facebook zijn welkom, hoewel een kaartje voor hen 1250 euro kost. "Die tickets zijn nog niet verkocht", zegt Elant. "We denken dat ze wel komen, maar dan met reguliere tickets. Die mensen proberen we vanavond te ontmaskeren." Hoe wil hij nog niet zeggen, want dan kunnen ze zich voorbereiden.

Aan het eind van de avond krijgt elke bezoeker een 'Facebook survival kit'. "Dat is een boekje met tips and tricks over hoe je bijvoorbeeld je vriendenlijst het beste mee kunt nemen naar alternatieve sociale netwerksites, of hoe je anoniem kunt blijven binnen Facebook." 

Zo wordt ontmaskeren makkelijk: Arno Lubrun is de baas van Facebook in de Benelux Facebook

Andersom

Volgens tech-redacteur Rachid Finge is het niet zo dat Facebook de gegevens van de gebruikers verkoopt aan bedrijven. "Het is andersom. Bedrijven betalen geld aan Facebook om te mogen adverteren. Facebook zorgt er vervolgens zelf voor dat die advertenties bij de specifieke gebruikers binnenkomen. Gegevens van gebruikers komen dus niet in handen van andere bedrijven."

Daarnaast is Facebook een commercieel bedrijf, en daarom afhankelijk van geld via advertenties. "Het alternatief is dat mensen een vast bedrag per maand gaan betalen", zegt Finge. "Anders gaat Facebook zo failliet en hebben we ook niks." 

STER reclame