Zo lossen we het fietsenprobleem in de grote steden op

In Amsterdam (en eigenlijk in heel Nederland) staan overal fietsen. Overal. Er is een parkeerprobleem. En aan zo'n honderd fietsexperts de schone taak om dat in een weekendje op te lossen tijdens de Cyclehack. Wereldwijd doen daar ongeveer 30 steden aan mee, maar Amsterdam is natuurlijk de grootste. "We zijn niet voor niets de cycling capital of the world", zegt Maud de Vries van de organisatie.

Grote steden, veel fietsen. "De Amsterdammer heeft gemiddeld 2,3 fietsen", zegt Maud. "En daarvan staan er 200.000 verspreid door heel de stad, zonder dat ernaar wordt omgekeken. Dus kun jij je fiets niet neerzetten als je dat wil. Frustrerend, maar daarom zaten wij dit weekend bij elkaar."

Zo lossen we 't op

"Er is een team met een heel gaaf idee, een soort fietspaal waar je je fiets in kunt klikken. Zodra die op slot gaat, loopt er een tellertje en kun je zien hoelang een fiets er al staat. Want met het wegknippen van die fietsen blíjft de gemeente maar bezig. Om dat op te lossen lanceert de gemeente non-stop pilots en daar helpen we nu mee."

Het scheelt al als iedereen gewoon maar één fiets heeft, maar wat nog meer zou schelen is als alle vervoersmiddelen gedeeld worden. "Dat is een ander idee van dit weekend", zegt Maud. "Ontwikkelaars van appartementencomplexen betalen dan mee aan vervoersmiddelen, zodat bewoners van hun appartementen gewoon auto's, fietsen en bij wijze van spreken de camper delen."

En nog een frustratie: die fietskratten die niet tussen de rekken passen. "Daar heeft een team ook iets op bedacht: inklapbare kratjes voor op de fiets. En die kun je er ook afhalen, zodat je er boodschappen in kunt stoppen ofzo. En voor het probleem van 'geen plek' is er een soort fietsboom bedacht. Dan kun je je fiets in de lucht hijsen."

Wereldwijd

In Amsterdam doen zo'n honderd mensen mee met de Cyclehack. "Dat is het meest ter wereld. Maar een paar honderd kilometer verderop, in Brussel, gaat het ook lekker: daar doen ook tientallen mensen mee. Terwijl ze een veel lagere opkomst hadden verwacht", zegt Maud.

En in Tokio fietsen ze ook, dus moet er ook worden nagedacht over een fietsvriendelijke stad:

Duitsers fietsen ook:

En in Spanje ook steeds vaker:

Deel artikel: