NOS Op 3
AFP

Tech-liefhebbers zaten vandaag helemaal klaar voor de grote ontwikkelaarsconferentie Google I/O in San Francisco. Via een livestream keken meer dan 2 miljoen mensen live mee. 

Een grote happening dus. Wat heb je gemist? We vroegen het tech-redacteur Nando Kasteleijn

Ok, maar liefst 2 miljoen mensen keken live mee naar de conferentie. Wat is er zo boeiend aan? 

Google I/O is in feite een megapersconferentie voor pers en ontwikkelaars, waarin Google vertelt wat het bedrijf het afgelopen jaar heeft ontwikkeld op bijvoorbeeld het gebied van Android. Doordat Google producten maakt die bijna iedereen gebruikt, zijn die aankondigingen belangrijk om te volgen.

De conferentie duurde drie uur. Was het een beetje leuk of hard werken? 

Ja, het was leuk om te volgen. We wisten van tevoren al wel een beetje wat Google zou gaan aankondigen. Zo was er al wat uitgelekt over de volgende versie van Android. Maar toch is het altijd wel spannend wat er precies wordt aangekondigd. 

Google had dit jaar als ‘extraatje’ een enorm scherm. Dit jaar had het een U-vorm en omcirkelde het een groot deel van de zaal. Voordat de keynote begon mochten ontwikkelaars er een spelletje op spelen. Google gebruikte het scherm tijdens de introductie om een heel lange en toffe countdown te tonen.  

Mmm, ok. Kan je een korte samenvatting geven van die drie uur?

Ja, hoor. Google heeft een nieuwe versie van Android aangekondigd, Android M, die onder andere gericht is op het verbeteren van de privacy en het vergroten van de batterijduur

Daarnaast heeft de virtuele assistent, Google Now, een update gekregen, waardoor deze een stuk slimmer is geworden en relevante informatie gaat geven vanuit apps. Ook heeft het bedrijf Photos aangekondigd, een app die een ongelimiteerd aantal foto’s bewaart.

Een toffe feature die werd aangekondigd is JUMP, waarmee filmmakers virtual reality-video’s kunnen gaan maken, al is het nu nog een beperkt aantal. 

En gaan de Android-telefoonbezitters er nog wat van merken?

Veel minder dan de vorige keer, toen de veranderingen visueel duidelijk zichtbaar waren. De verbeteringen zijn nu minder opvallend, zoals uitgebreidere privacy-instellingen en een langere batterijduur. Het is handig, maar je merkt er in het dagelijks gebruik waarschijnlijk niet zo heel veel van. 

De grote veranderingen zitten in Google Now en in de Foto-applicatie. Maar Now kun je uitzetten en de foto-app hoef je niet per se te gebruiken.

Klinkt allemaal leuk, die plannen. Maar wat betekent het voor mijn privacy? 

Bijna alle diensten van Google zijn gratis. In ruil daarvoor vraagt Google je informatie om te gebruiken voor advertenties. Dit doet het bedrijf al jaren. Met Google Now en Photos krijgt Google op nog meer vlakken toegang tot je gegevens.

Nu beschikt het bedrijf al over heel veel informatie, dus het is de vraag of er echt nieuwe feiten naar boven komen. Het lijkt er eerder op dat Google je gedrag beter wil leren kennen. 

Het is best mogelijk dat het op basis daarvan weer gerichtere advertenties gaat tonen. Want uiteindelijk wil het Google aan jouw informatie geld verdienen.   

STER reclame