NOS Op 3
Nandaro

Het is zwemmen tussen de Japanse sushirestaurants in Nederland, maar de Japanners zelf zijn steeds minder fan van de gevinde vrienden. Al jaren eten ze minder vis, terwijl Japan oorspronkelijk een ontzettend visland is. Zelfs een speciale vismascotte van de makers van Hello Kitty lijkt de viscultuur in Japan niet te kunnen redden.

Dit is Kirimi-chan. Een soort stukje zalm dat Japanners moet aanzetten tot het eten van vis (hier zijn Twitteraccount met 236.000 volgers en hier VEEL merchandise):

Kirimi-chan Sanrio

Maar Kirimi-chan kan de daling van de visconsumptie in Japan niet stoppen. In 2001 aten Japanners nog 40 kilo vis per persoon per jaar, in 2013 was dat nog maar 27 kilo, wat wel nog steeds 7 kilo boven het wereldwijde gemiddelde is.

In Japan eten ze dus nog relatief veel vis, maar wel steeds minder. Dat ziet Kjeld Duits, onze correspondent in Japan, ook. "Dat Japanners minder vis eten is een lange trend."

Waarom?

Er zijn meerdere oorzaken, zegt Kjeld. "Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn Japanse schoolmaaltijden veel westerser geworden. In plaats van rijst en thee krijgen kinderen brood en melk. Komt ook omdat tijdens de Amerikaans bezetting de kleine Japanners dachten dat ze vlees moesten eten om net zo groot en sterk te worden als de Amerikanen."

Zo'n karakter als Kirimi-chan gaat niet helpen, denkt Kjeld. "Je hebt in Japan heel veel figuren die eten aanprijzen. En zelfs de politie en de brandweer hebben een figuurtje. De regering wil er zelfs minder, omdat het te duur is ze allemaal te onderhouden."

Politiemascottes in Japan idleidol.net

Duuuur

Wat waarschijnlijk ook niet helpt, is dat vis heel duur is in Japan. Volgens Kjeld betaal je al snel 4 euro voor een eenpersoonsbakje rauwe vis, terwijl goedkoop vlees 75 cent per 100 gram kost. "Het is zo duur omdat er minder kan worden gevangen dan vroeger. En er is te veel tussenhandel."

Om nog even terug te keren bij de schoolmaaltijden: daar zou meer vis in moeten volgens Kjeld. "De schoolmaaltijden zijn heel belangrijk in Japan. Als je daar meer vis in doet, wennen Japanners weer aan de smaak. En kooklessen om vis te leren bereiden zouden ook helpen."

STER reclame