Nederland: ga weg met je bloemkoolpizzabodem

time icon

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Superfoods zijn helemaal niet zo hip als gedacht

Verwarm je oven voor op 200°C. Snijd een bloemkool in kleine roosjes en doe deze in de keukenmachine. Het is het handigst als je de bloemkool in 2 of 3 porties verdeelt. Maal de roosjes tot er een soort rijstsubstantie ontstaat. De basis voor je pizzabodem van bloemkool is gelegd. Dat wordt smikkelen geblazen!

Nee. Helemaal niet, ga weg met je bloemkool. Pizza willen we. Met een bodem van deeg. Dat blijkt uit onderzoek van de NVVL, het netwerk voor voedselexperts. Wij Nederlanders zijn niet gevoelig voor voedseltrends en dieetgoeroes. 70 procent van Nederland vindt het maar onzin. "Een deel interesseert het allemaal niet, ze willen liever normaal eten", zegt vice-voorzitter Elly Kaldenberg van de NVVL.

Nederland wil gewoon normaal eten

We laten ons gewoon niet gek maken, blijkt uit het onderzoek. "De ruime aandacht in de media voor voedingshypes betekent niet dat we massaal van de ene naar de andere goeroe rennen. In de keuken is de oer-Hollander gewoon de baas", zegt Elly. "De Nederlander wil gewoon normaal eten. Lekker en simpel. Die exotische gerechten worden maar door weinig mensen opgepikt."

Maar de 400.000 verkochte 'Voedselzandloper'-boeken dan? "Ja, dat boek is dus massaal verkocht, maar heel weinig mensen zeggen dat ze zich ook daadwerkelijk bezighouden met zulke voedseladviezen. Je krijgt hem dus bijvoorbeeld, of je koopt hem en dan belandt 'ie na een week al op de plank."

Welke diëten zijn bij de ondervraagden het meest bekend? NOS

Wat zijn voedselhypes volgens het NVVL?

De vereniging schrijft: een voedseltrend draait vaak om een dieet, een voedingsmiddel of een bijzonder voedingspatroon dat opeens veel aandacht krijgt in de media. Die aandacht kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld doordat een boek goed wordt verkocht, de schrijver een bekende Nederlander is of omdat een voedingsmiddel door een marketingcampagne opeens veel aandacht krijgt.

Kookboek of niet, uiteindelijk bepaalt degene met wie je eet ook mede wát je eet. Ook al heb jij enorme trek in een healthy gehaktbal, als de rest van het gezin zin heeft in een stevige gehaktbal half-om-half, dan wordt het dat. "Maar ik moet daar wel bij zeggen dat de vrouw in huis een grotere invloed heeft dan een man", zegt Elly.

NVVL / NOS

Gojibesjes

Elly: "Laatst hoorde ik van een vriendin dat van ons onderzoek niets klopte. 'Iedereen in mijn omgeving gebruikt superfoods, dus het is wel echt een hype', zei ze. 'Ja, maar lieverd', zei ik. Jij hebt ook een bakfiets en komt uit Amsterdam Zuid'. Superfoods zijn vooral populair in de drie grote steden. De rest van Nederland koopt bijna nooit superfoods."

En inderdaad. Ruim 80 procent van de Nederlanders kan al die gojibessen, tarwegras en chiazaadjes gestolen worden. Gemiddeld koopt maar 4 procent van de Nederlanders regelmatig superfoods. Ruim 80 procent nooit.