Naar de bioscoop, de supermarkt of de sportschool? In Nederland pak je dan lekker de fiets. Gezond, gratis en nog milieuvriendelijk ook. Maar in Brussel is dat lang niet zo logisch.
Voor slechts 5 procent van de verplaatsingen pakken Brusselaars de fiets, omdat ze een ritje vaak simpelweg te gevaarlijk vinden. De weinige fietsers die je in de stad ziet, dragen vaak een helm en fluorescerende kleding. Gevolg van dat onveiligheidsgevoel: een gi-gan-tisch fileprobleem.
Joost Vandenbroele fietst al jaren in Brussel, maar hij ziet weinig verbeteringen in de infrastructuur voor fietsers. In januari besloot 'ie om dan maar zelf iets te ondernemen. Met vrienden startte hij de website Velodossier, waarop Brusselse fietsers foto’s en filmpjes kunnen delen van plekken waar ze zich kapot ergeren aan de fietsveiligheid.
Fietsjungle
In vier maanden tijd werden er op Velodossier meer dan 160 filmpjes geüpload. Fietspaden tussen de tramsporen, fietspaden die ineens ophouden, fietspaden die schaamteloos gebruikt worden als parkeerplaats: in Brussel vind je de meest bizarre situaties.
Dat Velodossier zo populair is, bewijst volgens Joost dat er in Brussel dringend vraag is naar betere fietsinfrastructuur. Daarom wil hij nu onderzoeken of het mogelijk is om fietspaden juridisch af te dwingen. De inspiratie daarvoor kwam uit de Franse stad Valence, waar een fietser er in slaagde om via de rechtbank een fietspad aan te laten leggen.
Fietsen steeds populairder
Opmerkelijk: ondanks alle ellende neemt fietsen wel toe in populariteit. "Er verschuift iets in Brussel: mensen hebben weer goesting om te gaan fietsen", zegt Joost. Fietsersorganisatie Pro Velo stelde vast dat het aantal fietsers in 2014 maar liefst 28 procent toenam ten opzichte van 2013. En die stijging is al jaren aan de gang.
Dat het aantal fietsers stijgt, valt ook de overheid op. Deze maand lanceerde de Minister voor Mobiliteit een plan voor de aanleg van tachtig kilometer aan nieuwe fietspaden in en rond Brussel. Die moeten er in de komende tien jaar komen.
Bike Experience
De overheid werkt ook mee aan projecten van lokale fietsorganisaties. Eén daarvan is Bike Experience. Dat initiatief koppelt onervaren fietsers twee weken lang aan een ervaren fietscoach, die met hen van en naar het werk fietst. Het project loopt al zes jaar lang, en met succes: dit jaar schreven meer dan 600 mensen zich in.
"Als ze de smaak te pakken hebben, blijft 80 procent van de deelnemers ook na het project fietsen", zegt woordvoerder van Bike Experience Fanny Vanobberghen. Ze is zelf al jaren fietscoach in Brussel. "Veel mensen voelen zich te onzeker om als beginner zelf de drukke baan op te gaan", zegt Fanny.
"Maar zelf fiets ik dagelijks door Brussel, zonder enig probleem. Het is een kwestie van de stap wagen. Je moet gewoon op je fiets springen. Brussel is geen Amsterdam, maar maar met de juiste tips en tricks is fietsen in Brussel echt heel goed te doen."