NOS Op 3
NOS

Kleine projecten lokaal crowdfunden, dat is de trend in crowdfund-land. Vorig jaar staken zo'n 53.000 Nederlanders geld in ongeveer 2000 projecten - via de crowd. Twee keer zoveel als in 2013 en de verwachting is dat het aantal Nederlanders dat aan crowdfunding doet dit jaar opnieuw verdubbelt. Om dat succes te vieren, is het vandaag Crowdfunding Day

Zonder crowdfunding was de droom van Daniel Lansbergen bijvoorbeeld niet uitgekomen: een cocktailbar in Utrecht. Via crowdfunding haalde hij ruim 30.000 euro op. En met dat geld timmert hij nu aan zijn cocktailbar:

Het aantal crowdfundende Nederlanders stijgt dit jaar als een gek

Vooral bekenden leenden Daniel geld. "Mensen wilden ons graag steunen, maar niet met grote bedragen." Dus kon je al vanaf 100 euro meebetalen aan de cocktailbar van Daniel.  "De funders praten over ons en komen langs om te kijken hoe de verbouwing ervoor staat", zegt hij. "Het zijn eigenlijk ambassadeurs. En die kunnen we natuurlijk goed gebruiken."

Crowdfunders hebben een streepje voor

Bij de Rabobank zijn ze blij met ondernemers als Daniel. Volgens Paul Dirken van de Rabo hebben ondernemers die crowdfunden een streepje voor. "Er zijn namelijk al mensen die geloven in het plan van de ondernemer, ze durven er zelfs geld in te steken", zegt hij. "Dat nemen wij mee in onze risicoanalyse." 

Het aantal platforms waarop je projecten vindt, is de afgelopen jaren ook flink gestegen. Zes jaar geleden was er in Nederland nog maar een platform, nu zijn dat er meer dan honderdtwintig. 

Hoewel kleine lokale projecten een trend zijn, blijven hele grote projecten via Kickstarter ook nog steeds populair. Daar weten ze bij Beam alles van. 

De funding van Beam Kickstarter

Beam, een mobiele designprojector, is het meest succesvolle Nederlandse project tot nu toe op Kickstarter. Binnen een maand haalden de ondernemers 760.000 dollar op. 

Volgens Don Molenaar van Beam gaat het crowdfunden twee kanten op. "Aan de ene kant blijven de grote projecten enorm populair. Ondernemers blijven creatief en willen testen of het product dat ze bedacht hebben levensvatbaar is."

Maar Molenaar denkt ook dat het "gezamenlijke" gaat groeien. "Het wordt socialer, dus dat mensen bijvoorbeeld een klein theater om de hoek willen redden, of een bakker willen helpen bij het uitbreiden van zijn zaak." 

STER reclame