NOSop3

Je eindexamen leren doe je op YouTube

NOS/Suse van Kleef

Filmpjes maken voor YouTube, niet voor de lol, maar om lesstof uit te leggen: steeds meer docenten van middelbare scholen doen het. Voor bijna alle vakken kun je filmpjes vinden. En dat blijkt heel handig voor leerlingen. Maandag beginnen de eindexamens en de filmpjes worden massaal bekeken.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Eindexamens leren op YouTube

Arnoud Kuijpers geeft Nederlands en maakt al twee jaar YouTube-video's. Gewoon thuis, met een microfoon en een soort PowerPointpresentatie. "Mijn lessen zijn anders wat plat", vindt Kuijpers. "Met de video's erbij heb je veel meer verdieping." Hij maakte in totaal al zeventig filmpjes. Nu de examens naderen, zijn ze heel populair, zegt de docent. "Deze week worden ze gigantisch goed bekeken, de afgelopen week al 60 duizend keer. De dag voor het examen wordt het sowieso nog veel drukker."

'Enorme toename'

De site scholieren.com heeft een platform waarop zij de beste eindexamenvideo's verzamelen. Er komen steeds meer docenten die video's maken, merken ze daar. "Ze worden steeds meer bekeken", zegt Roos Smetsers. "In de eerste week van mei werden vier keer zo vaak bekeken als in de eerste week van april. Ook blijven de leerlingen ook steeds langer naar een video kijken."

Raz van Houts bekijkt een geschiedenisvideo NOS/Suse van Kleef

Facebookgroep

Eindexamenkandidaat Raz van Houts gebruikt de video's vooral voor geschiedenis en soms voor wiskunde en aardrijkskunde. Hij vindt ze ideaal. "Die filmpjes zijn echt gericht op de eindexamenstof, op de toets die je krijgt. Sommige docenten wijken in de les nog wel eens af door leuke verhalen of anekdotes te vertellen, die je verder toch niet kan gebruiken. Zo'n filmpje komt echt to the point."

Ook zijn klasgenoten bereiden hun examens voor met behulp van de video's. "Wij hebben met ons jaar een Facebookgroep. Als iemand een nieuw kanaal heeft gevonden waarop alles wordt behandeld, dan komt zet je dat op die Facebookpagina en worden die filmpjes ook veel vaker bekeken."  

Ik kan het wel volhouden, maar ik ken wel mensen die beginnen met een filmpje en vervolgens eindigen bij Jimmy Fallon, of kattenfilmpjes.

Raz

Kattenfilmpjes

Logisch, want deze manier van leren heeft meer voordelen, zegt de leerling van het 4e Gymnasium in Amsterdam. "Zo'n filmpje kan je gewoon pauzeren als je er klaar mee bent of als je iets anders wil gaan doen. Als je een keer niet goed hebt geslapen en je zit in de les, dan mis je heel veel informatie die je eigenlijk niet meer terug kan vinden."

Het vraagt wel de nodige discipline, vertelt Raz. "Ik kan het wel volhouden, maar ik ken wel mensen die beginnen met een filmpje en vervolgens eindigen bij Jimmy Fallon, of kattenfilmpjes."

"Kijk, het blijft YouTube", zegt hij. "Rechts in je scherm staan allerlei aangeraden filmpjes die niets met geschiedenis - of wat je ook leert op dat moment - te maken hebben. Dan is de verleiding vrij groot om dan iets interessanters te kijken."

Docent Arnoud Kuijpers NOS/Suse van Kleef

'Vragen uit het hele land'

Door de video's die Kuijpers maakt, kan hij zijn lessen anders inrichten, zegt hij. "Als de leerlingen de video's bekijken, kunnen we in de les iets anders behandelen, of eventuele vragen beantwoorden. Ik heb veel meer tijd voor mijn leerlingen, dus ik ben niet zo zeer meer de docent, maar meer een mentor."

Niet alleen zijn eigen leerlingen hebben vragen over de stof, merkt hij. "Ik krijg echt heel veel vragen, uit het hele land. Dat vind ik fantastisch, want met dat YouTube-kanaal kan ik dus heel veel leerlingen bereiken en helpen. Ik heb nu vakantie, maar ik beantwoord die vragen natuurlijk wel. Dat hoort erbij."

Na de examenperiode komt voor Kuijpers de beloning. "Vorig jaar kreeg ik heel veel reacties als 'dankzij uw filmpjes heb ik een 6,5 gehaald'. Daar doe ik het voor."

Verbanden

Toch zullen de video's de 'echte' docent nooit helemaal vervangen, denkt Smetsers van Scholieren.com. "Gisteren hadden we bijvoorbeeld een online economie spreekuur,  dan merk je dat er nog steeds heel veel vragen zijn. Verder is een docent natuurlijk heel hard nodig om bijvoorbeeld verbanden uit te leggen."