Fransen houden van liefde, Amerikanen van aubergine en Canadezen van... poep. SwiftKey, maker van een toetsenbord-app voor smartphones, deed een onderzoek naar het gebruik van emoticons (ookwel emoji's) verschillende landen.
Canadezen zijn betere Amerikanen
Zo kwamen ze er bijvoorbeeld achter dat Canadezen de drol vaak als emoticon gebruiken en de Fransen veel met hartjes doen, terwijl in de rest van de wereld het vrolijke lachebekje het meest worden gebruikt.
Volgens SwiftKey lijken de Canadezen meer het stereotype Amerikaan dan de Amerikanen zelf. Ze gebruiken icoontjes voor fastfood, zoals de pizza. Ook schuwen ze geen geweld in hun berichtjes op Whatsapp: ze gebruiken veel vaker het geweer dan hun zuiderburen.
Kamelen en sneeuwvlokjes
Over stereotypes gesproken. Mensen in het Midden-Oosten gebruiken het meest de kameel en in Rusland is het sneeuwvlokje gebombardeerd tot favoriet.
Maar waar er winnaars zijn, moeten er ook emoticons verliezen. De 'leesmaterialen', zoals het boekje, de krant en de 'stapel papier'-emoticon, worden wereldwijd het minst gebruikt.
Wat in Nederland de meest gebruikte emoticon is, weten we nog niet.