Discoboodschappen in een supermarkt

Discoboodschappen: dansen en sjansen in de super

  • Helen Verkaik

    Redacteur NOS op 3

  • Helen Verkaik

    Redacteur NOS op 3

Dansen tussen de broccoli en de wc-rollen: "echt amazing", zoals een van de discoboodschappers het gisteravond omschreef. Wat begon als grap, eindigde gisteravond als uitverkochte disco in de Dirk van den Broek aan het Marie Heinekenplein in Amsterdam: Discoboodschappen in een supermarkt.

Duizenden mensen hadden zich op Facebook aangemeld, maar er was voor 550 bezoekers plek. Het evenement, de eerste discoboodschappen in Nederland, was binnen 5 minuten uitverkocht.

Meisjes op rolschaatsen, een bowlingbaan, discoballen, een lichtgevende dansvloer: een complete disco dus. Tussen de schappen. "Het is een gekkenhuis", zei medeorganisator Joep Verbunt. "Als je zoveel mensen ineens hier binnen ziet. Iedereen ging meteen los en ging dansen."

Drie keer per dag je boodschappen doen is fucking saai! Daarom Disco Boodschappen!

Discoboodschappen

De organisatoren spraken met alle supermarkten om te kijken waar het evenement gehouden zou kunnen worden. "We wilden vooral heel veel gekke dingen doen, zoals een bowlingbaan en een windturbine", zegt Verbunt. "Daar stond Dirk van den Broek het meest voor open, ze hebben ons heel veel vrijheid gegeven."

Beveiliging

Waarom niet, dacht de supermarkt. "We vonden het een leuk initiatief", vertelt operationeel manager Marcel Huizing.

Discoboodschappen in een supermarkt

Maar hoe voorkom je nou dat feestgangers de schappen leegtrekken? "We vonden het eerlijk gezegd wel spannend", zegt Huizing. "Maar we vertrouwen op de mensen zelf; die willen ook een leuk feestje. Misschien is er een pakje weg, maar ach."

Er is wel extra beveiliging, zegt organisator Verbunt: "We hebben tien beveiligers meegenomen en heel veel vrienden die de boel in de gaten houden". Een van de beveiligers noemde het z'n leukste klus ooit.

De feestgangers konden overigens wel een goodiebag-boodschappenmandje vullen met gesponsorde artikelen.

Discoboodschappen in een supermarkt

Eenmalig

"Dit was echt een lang gekoesterde droom van mij", zegt discoshopper Jos in z'n boodschappenwagentje. "Dat je echt helemaal uit je dak kan gaan in een supermarkt. En ik zou zó nog een keer gaan, absoluut."

Discoshopper Jos

Maar de kans dat er nog een Discoboodschappen komt, is klein. "Ik denk dat het leuk is om het éénmalig te doen, dat blijft denk ik ook het leukst", zegt Verbunt. "En ik zie mezelf het niet nog een keer doen, het is echt heel veel werk."

Discoboodschappen in een supermarkt

Het begon met een briefje

De organisatoren kwamen oorspronkelijk op het idee toen een student in 2012 een briefje ophing bij een Amsterdamse supermarkt met de vraag of er niet een keertje disco-winkelen georganiseerd kan worden. Het briefje dwarrelde over het internet maar kreeg meer aandacht toen BNN-presentator Valerio Zeno het twee jaar later op Twitter verspreidde.

En zo geschiedde.

Discoboodschappen op z'n eind

Deel artikel: