NOSop3

Treingeweld: ruim baan of ga je ertussen staan?

Flickr / emmapatsie / CC By Nc Sa

Voelt een conducteur zich in het nauw gedreven, dan moet hij of zij hulp vragen aan andere passagiers. En die moeten dan ook echt helpen. Dat zegt Ira Helsloot, hoogleraar aan de Radboud Universiteit. Hulp van passagiers is één van de oplossingen om het werk van conducteurs veiliger te maken, maar dan moeten de passagiers wel weten hoe.

Daarom moeten passagiers die willen helpen op een korte cursus. Binnen een half uurtje krijg je instructies hoe je een conducteur kunt bijstaan als hij of zij problemen heeft met een zwartrijder, klappen krijgt of op een andere manier wordt belaagd.

Hulp in drie stappen

1. De conducteur moet een passagier aanwijzen die hem moet helpen.

2. De passagier moedigt anderen aan om hetzelfde te doen. Zo vorm je een blok tegen de belager.

3. Zorg dat de belager niet in het nauw wordt gedreven, maar altijd weg kan lopen. Zo is de kans kleiner dat hij of zij de aanval zal kiezen.

Helsloot schreef zijn plannen op in een rapport voor de Stichting Maatschappij en Veiligheid. Het rapport is vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. Een conducteur helpen klinkt makkelijk, maar in een stressvolle situatie kiezen veel mensen ervoor om aan de zijlijn te blijven staan. 

Omstanderseffect

Hoe groter de groep, hoe kleiner de kans dat er wordt ingegrepen: het omstanderseffect. Omstanders hebben vaak meerdere redenen om niet in te grijpen. Dat kan zijn uit zelfbehoud: mensen zijn bang om gewond te raken. Vaak beredeneren omstanders dat anderen beter in staat zijn om hulp te bieden of dat ingrijpen niet nodig is, omdat anderen dat ook niet doen. Het is lastig om daarmee te breken, maar als dat lukt, helpen andere omstanders vaak ook mee. 

Wij zijn daarom benieuwd naar personen die ooit in zo'n situatie hebben gezeten: mensen die als omstander hebben ingegrepen bij geweld, een ongeluk of andere noodsituatie in het openbaar vervoer. Was ingrijpen moeilijk? Of ging het vanzelf en hielpen anderen ook mee? 

Mail je verhaal naar nosop3@nos.nl of app ons op 06-51 85 34 16.