Steeds meer gemeentes zijn te WhatsAppen

Inwoners van onder meer Terneuzen, Heerenveen en Vlagtwedde konden het al: hun gemeente WhatsAppen met vragen. Steeds meer gemeentes volgen hun voorbeeld. Zo pakte de gemeente Castricum vandaag voor het eerst de smartphone erbij.

"Ons doel is om tijdens kantooruren binnen het uur te antwoorden", zegt Peter Rozenbeek van de gemeente Castricum. "Maar het liefst sturen we direct een antwoord terug." Vandaag kreeg de gemeente zo'n tien vragen binnen. "Die gingen bijvoorbeeld over trouwen, een project bij ons station en het snoeien van groen", aldus Rozenbeek.

Pionier Terneuzen

De gemeente Castricum kreeg tips van gemeente Terneuzen, de pionier onder de WhatsAppende gemeentes. Terneuzen is sinds eind 2013 in de weer met de smartphone en heel tevreden over de nieuwe vorm van communicatie. "We hebben zo'n vijf tot tien conversaties per dag", vertelt communicatiemedewerker Daniël Rouw. "Dat is niet heel veel als je het afzet tegen het aantal telefoontjes. Maar het gaat erom dat het mogelijk is."

De vragen over de telefoon zijn dezelfde als die over de app; over bijvoorbeeld paspoorten, vergunningen, en uitkeringen. Toch biedt WhatsApp volgens gemeentes wat anders. Rouw: "Bij WhatsApp verwacht je snel antwoord. Het voordeel is dat je niet - zoals bij de telefoon - in de wacht hoeft te staan. Je kan intussen wat anders doen en dat is een voordeel." De WhatsAppende gemeentes zeggen binnen 24 uur te reageren.

Wij namen de proef op de som:

  • NOS
    De gemeentes die wij appten reageerden doorgaans binnen een half uur
  • NOS
    Wassenaar was de enige gemeente die vandaag geen app terugstuurde

Laagdrempeliger

Ook is het appen niet vergelijkbaar met andere social media. "Met Facebook en Twitter informeren we meer en is er vervolgens een wisselwerking. WhatsApp is voor vragen laagdrempeliger, eenvoudiger en korter", zegt een woordvoerder van de gemeente Voorst.

"Op Facebook en Twitter zet je sneller een foto, bijvoorbeeld met een klacht", zegt Rouw. "Maar als je een vraag wil stellen over de eigen situatie, doen mensen dat liever één op één. Privacygevoelige info delen doet geen enkele gemeente via de app. "Dan vragen we mensen te bellen of langs te komen", aldus Rouw.

Alle WhatsAppende gemeentes zijn in ieder geval enthousiast over hun nieuwe communicatievorm. "Inwoners reageren er heel positief op", vertelt een woordvoerder van de gemeente Heerenveen. "We willen aansluiten op de belevingswereld van onze inwoners en daar hoort dit bij."

Deel artikel: