Nipsey Hussle

'Wat heb je over voor m'n muziek: niks, $12 of $1000?'

  • Jurjen IJsseldijk

    Redacteur NOS op 3

  • Jurjen IJsseldijk

    Redacteur NOS op 3

Wat hebben mijn fans over voor mijn muziek? Dat vraagt de Amerikaanse rapper Nipsey Hussle zich af. Hij heeft zijn nieuwste album, Mailbox Money, online gezet en laat fans de keuze: download 'm gratis of betaal 12 dollar. En voor de échte liefhebber heeft hij 100 fysieke exemplaren laten drukken: 1000 dollar.

Hussle weet inmiddels wat zijn muziek voor zijn trouwe fans waard is: tienduizenden dollars. In een week tijd zijn er al 60 fysieke exemplaren van de mixtape verkocht, schrijft de Britse krant The Guardian.

Luistersessie

"Iedere keer als er een exemplaar wordt verkocht, krijg ik een melding op m'n telefoon en stuur ik een berichtje naar de koper. De feedback en band die je op die manier met de mensen krijgt, verklaart wat ze beweegt om 1000 dollar neer te tellen voor een album dat je in feite gratis kunt downloaden", zegt Hussle.

Maar wat maakt de mixtape van Hussle dan zo speciaal dat sommigen er 1000 dollar voor neertellen? Staat er soms een extraatje op het album? Dat wil de rapper niet kwijt: "Dat mogen de kopers zelf ontdekken." Een extraatje dat ze wel krijgen: een luistersessie met Hussle bij de lancering van zijn volgende mixtape.

Sticks

De Nederlandse rapper Sticks is, net als Jay Z, fan van de verkooptechniek van Hussle: "Ik vind dit een mooi initiatief, past ook prima in deze tijd. Cd's zijn de laatste jaren een soort visitekaartje geworden voor artiesten. Zo van: vind je het goed wat ik maak, kom dan naar mijn concert."

Sticks

In 2012 bracht Sticks het album Stick Bukowski uit. Gratis te downloaden. "Maar na een tijdje merkte ik dat fans iets 'echts' wilden hebben, toen hebben we 500 fysieke cd's laten drukken, daar werkte de gratis download ook als een visitekaartje. Die cd's zijn allemaal verkocht, maar helaas niet voor 1000 dollar per stuk, haha."

"Met de Fakkelbrigade hebben we een album uitgebracht waar een schrift met een fluwelen kaft bij zat. Daar konden fans hun eigen teksten in schrijven. We boden ze iets dat ze in huis wilden hebben, iets heel anders dan wat al die bij elkaar geraapte boybands doen. Van hun cd's worden gewoon duizenden exemplaren gedrukt."

Deel artikel: