In de Australische deelstaat Queensland zijn duizenden mensen vanochtend een uur te vroeg opgestaan door een fout bij telecombedrijf Optus. Dat schrijven Australische media. Bij het controlecentrum van de provider ging iets verkeerd: de systeemtijd was 's nachts per ongeluk een uur naar voren gezet. Dus was het eerder dag.
Nietsvermoedend gingen sommigen op weg naar hun werk. Met zijn allen een uur vroeger de weg op dus. En als het doordeweeks heel rustig is als je naar je werk rijdt, maar het plotseling voelt alsof je in de spits rijdt, dan krab je je achter de oren.
Het bleef eerst bij automobilisten die zich afvroegen waarom het toch zo druk was, iets later hadden de extra vroege vogels het zelf ook door. En zoals het tegenwoordig hoort, wordt er bij iedere fout van een groot bedrijf onmiddellijk een hashtag in het leven geroepen. In dit geval: #optuswrongtime.
Optus bood na de fout hun excuses aan. Klanten konden op vertoon van hun Optus-telefoon een gratis kopje koffie ophalen om wakker te blijven, schreef de provider op Facebook.
Wellicht een schrale troost voor de Australiërs: ook Optus-werknemers zijn doodmoe.