F1-blog
NOS SportAangepast

Leclerc wint GP Monaco • Verstappen eindigt saaie race als zesde

Vergelijk het met een major bij het golf, een grandslam bij het tennis of een monument in het wielrennen. De Grand Prix van Monaco is een van de belangrijkste races van het Formule 1-seizoen. In dit blog volgen we alle actie in Monte Carlo.

  • Charles Leclerc won de race
  • Max Verstappen werd zesde
  • Vier uitvallers na startcrash, race lag lang stil

Een pushbericht ontvangen bij updates in dit blog? Tik op het belletje!

liveblog gesloten

Tot zover

We sluiten het liveblog af met de prachtige knuffel tussen Prins Albert en winnaar Charles Leclerc. De Monegask heeft zijn thuisrace éindelijk gewonnen. De race was misschien geen spektakel, het succesverhaal is een sprookje.

Over twee weken gaat het F1-seizoen verder met de GP van Canada. Tot dan!

De nieuwe WK-stand

Leclerc staat na zijn zege 31 punten achter op Verstappen in het WK voor rijders. Ferrari doet al helemaal goede zaken in het constructeurs-WK. Vanwege de zesde plek van Verstappen en de uitvalbeurt van Pérez is het gat naar Red Bull nog maar 24 punten.

  • NOS
    De nieuwe WK-stand
  • NOS
    De WK-stand bij de constructeurs

Sainz: 'Inhalen onmogelijk'

Sainz lag laatste toen hij een lekke band opliep bij de eerste start, maar kreeg zijn derde plek terug vanwege de rode vlag. "Het was een slecht gevoel bij de start, dat een goed gevoel werd toen ik mijn positie terugkreeg. De snelheid was goed, zoals we voorspelden. Het is alleen onmogelijk om in te halen in de straten van Monaco. Ik ben extreem blij dat Charles zijn thuisrace heeft gewonnen."

Piastri over laag tempo

Ook Piastri reageert: "Het was moeilijke race. Het tempo lag laag in het begin. Ik keek even half aan de binnenkant (bij Sainz), maar er was geen ruimte." Hij is wel blij om weer op het podium te staan.

Leclerc: 'Was mijn droom om hier te winnen'

"Het is zo'n moeilijke race. Het feit dat ik twee keer eerder op pole startte en niet won, maakt deze zege beter. Het betekent veel", zegt een emotionele Leclerc.

"Het was emotioneel een zware race. In de laatste vijftien ronden hoopte ik dat er niets meer zou gebeuren. De emoties kwamen op, ik dacht meer aan mijn vader dan aan het rijden." In 2017 overleed de vader van Leclerc toen hij in de Formule 2 reed. "Hij heeft alles voor me gedaan. Het was mijn droom om hier te racen en te winnen."

GP Monaco 78/78 | Leclerc wint!

Charles Leclerc wint de Grand Prix van Monaco. Eindelijk pakt hij de zege in zijn thuisrace! De volledige top tien is precies zoals bij de start van de race.

Piastri wordt tweede, Sainz derde en Norris vierde. Verstappen eindigt als zesde.

GP Monaco 78/78 | De laatste ronde loopt

Leclerc moet nog één rondje, voordat hij zich de winnaar mag noemen.

GP Monaco 72/78 | Valt het dan eindelijk de kant op van Leclerc?

Uitvalbeurten, strategische fouten en crashes in de kwalificatie. Het is al zo vaak misgegaan voor Leclerc in Monaco. Gaat hij vandaag eindelijk winnen?

GP Monaco 70/78 | De slotfase breekt aan

De top zeven is nog altijd onveranderd met nog acht ronden te gaan.

  1. Leclerc
  2. Piastri
  3. Sainz
  4. Norris
  5. Russell
  6. Verstappen
  7. Hamilton

Sainz zit wel binnen een seconde van Piastri.

GP Monaco 68/78 | Inhalen blijft lastig

Norris zit nog steeds dicht achter Sainz. Verstappen rijdt nog steeds achter Russell. Toch blijft inhalen een uiterst lastige opgave.

GP Monaco 63/78 | Verstappen vlak achter Russell

Verstappen is op nieuwe banden naar Russell toegereden. Hij zit er vlak achter, en zal zo een poging doen om hem in te halen.

Verstappen in Monaco

GP Monaco 60/78 | Stroll in actie

Stroll haalt Zhou en Sargeant in, terwijl Russell weer inloopt op Norris. Dat komt doordat Sainz, die derde rijdt, Norris ophoudt. Ferrari wil niet dat Norris meer dan twintig seconden voor Russell zit en dus een gratis pitstop kan maken.

GP Monaco 55/78 | Wat gaat Norris doen?

Verstappen rijdt de snelste raceronde, en rijdt naar Russell toe. Norris zit twintig seconden voor nummer vier Russell, en vlak achter Sainz. Kan Norris zo een pitstop maken, vierde blijven en op verse banden de top drie aanvallen? Of haalt hij Sainz in?

GP Monaco 54/78 | Bottas haalt Sargeant in

We hebben een inhaalactie! Bottas haalt Sargeant in voor de dertiende positie.

Valtteri Bottas

GP Monaco 53/78 | Ook Verstappen in de pitstraaat

Ook Verstappen wisselt zijn banden. Hij komt voor Hamilton weer de baan op.

GP Monaco 52/78 | Pitstop Hamilton

Hamilton maakt een pitstop. Hij rijdt op nieuwe banden, gaat Verstappen hetzelfde doen?

GP Monaco 50/78 | Lekker band Stroll

Er gebeurt iets! Stroll loopt een lekke band op en moet een extra pitstop maken.

Tijd voor een online spelletje?

Red Bull Racing en RB - de social media-beheerders althans - spelen lekker een potje boter-kaas-en-eieren. Tja, veel meer is er ook niet om nu naar te kijken.

GP Monaco 40/78 | Leclerc kan gat in WK fors verkleinen

Leclerc, die te horen krijgt dat hij het nog wat rustiger aan moet doen, verkleint met deze stand het gat naar Verstappen in het WK met 17 punten, als de race finisht zoals het nu staat. In dat geval heeft Verstappen nog wel een voorsprong van 31 punten.

Bij Ferrari willen ze niet dat Norris, die nu vierde ligt, zo ver voor Russell komt te liggen dat hij een gratis pitstop kan maken. Als Norris een pitstop kan maken zonder een positie te verliezen, kan hij nog een bedreiging vormen.

GP Monaco 35/78 | Stand van zaken

De top zeven na 34 ronden:

  1. Leclerc
  2. Piastri (+1,1 seconden)
  3. Sainz (+3,0)
  4. Norris (+1,1)
  5. Russell (+13,5)
  6. Verstappen (+1,6)
  7. Hamilton (+2,4)

GP Monaco 29/78 | Weinig actie

Tja, en dan lijkt het toch een soort van optocht te worden in Monte Carlo. Norris zit nog redelijk dicht bij nummer drie Sainz, en verder naar achteren in het veld is er ook een groepje dat dicht bij elkaar zit.

GP Monaco 24/78 | De gaten worden iets groter

Leclerc heeft nu meer dan een seconde voorsprong. Er is slecht nieuws voor Russell en Verstappen: als er nu een safety car komt en de top vier een pitstop maakt tijdens de neutralisatie, blijven Russell en Verstappen erachter. Zo groot is de achterstand op de top vier.

GP Monaco 19/78 | Speldenprikje Piastri

Piastri gluurt heel even aan de binnenkant bij Leclerc, maar hij zet zijn aanval niet door. Sainz zit vlak achter Piastri. Norris ligt ongeveer een seconde achter de top drie.

GP Monaco 18/78 | Ferrari vs McLaren

Oude tijden herleven met een echte strijd om de zege tussen Ferrari en McLaren. Leclerc ligt minder dan een halve seconde voor op Piastri!

Leclerc houdt op sommige plekken in, maar is snel genoeg richting de cruciale bochten op het circuit.

GP Monaco 14/78 | Aanval in de top drie?

Wordt het een traditionele optocht, of komt er een aanval in de top drie? Piastri nadert Leclerc, Sainz nadert Piastri!

Sainz in de chicane

GP Monaco 12/78 | Verstappen zit klem

Russell kan het tempo van Norris niet volgen, Verstappen zit klem op twee seconden van Russell. Het lijkt een lastig verhaal te worden voor de Nederlander om naar voren te komen. Russell krijgt zelfs van zijn team te horen dat hij het rustig aan moet doen, om zijn banden te sparen.

De top zeven:

  1. Leclerc
  2. Piastri
  3. Sainz
  4. Norris
  5. Russell
  6. Verstappen
  7. Hamilton

GP Monaco 8/78 | Ocon krijgt straf, maar doet niet meer mee

Ocon heeft een tijdstraf gekregen voor zijn contact met Gasly in de eerste ronde. De straf inlossen wordt lastig, aangezien Ocon niet meer van start is gegaan.

De FIA laat weten dat de straf omgezet zal worden in een gridstraf bij de volgende race.

GP Monaco 6/78 | Dicht bij elkaar

Leclerc ligt minder dan een seconde voor op Piastri, terwijl Sainz dicht bij de Australiër zit. Maar het is en blijft lastig om in te halen in Monaco.

Verstappen zit twee seconden achter Russell, die op zijn beurt bijna vier seconden achterligt op Norris.

Bandenwissels

De formatieronde is onderweg. De rijders die op de mediumband startten, zijn tijdens de onderbreking gewisseld naar de harde band, die langer meegaat dan de andere compounds. Verstappen is juist gewisseld naar de medium, maar de vraag is: houden die banden het wel tot het einde?

Leclerc, Piastri, Sainz en Norris rijden op hard. Russell, Verstappen en Hamilton op medium.

Race kan volledig worden uitgereden

Inclusief een rode vlag-situatie mag een F1-race maximaal drie uur duren. Dat betekent dat er nog ruim genoeg tijd is om de resterende 77 ronden af te leggen.

Herstart aanstaande

De race wordt om 15.44 uur hervat. Eerst is er een formatieronde achter de safety car, daarna een gewone start.

Geen straf voor Magnussen

De wedstrijdleiding doet geen verder onderzoek naar de startcrash, de crash wordt beschouwd als raceongeval.

Zelfde startvolgorde, Sainz krijgt zijn plek terug

Het duurt nog wel even voordat de race weer begint, de vangrail is zwaar beschadigd geraakt.

De herstart zal een staande start zijn, en de race begint in dezelfde volgorde als bij de eerste start. Geluk dus voor Sainz, die een lekke band opliep in de eerste ronde, maar zijn derde plek dus terugkrijgt.

De auto van Sainz in de pitbox terwijl de race stilligt

Problemen voor Magnussen?

Het lijkt erop alsof Magnussen iets probeerde wat niet kon. De Deen wilde Pérez inhalen, maar daar was geen ruimte.

Magnussen is twee strafpunten op zijn licentie verwijderd van een schorsing, en een nieuwe penalty lijkt niet onwaarschijnlijk.

GP Monaco 1/78 | Verstappen sloeg aanval af

Verstappen werd bij de start aangevallen door Hamilton, maar de Nederlander behield zijn positie.

Sainz raakte Norris bij het uitkomen van bocht 1, waardoor zijn band lek raakte.

Ondertussen raakten Alpine-teamgenoten Ocon en Gasly elkaar ook. Ocon deed een riskante inhaalpoging, en kwam even los van de grond.

GP Monaco 1/78 | Zware crash, rode vlag

Een zware crash richting bocht 3. Beide Haas-rijders en Pérez raken elkaar bij het oprijden van de heuvel richting bocht 3. De race ligt stil!

Alle hoeken van de bolide van Pérez zijn kapot. Het is erg krap op de plek waar het gebeurde.

  • Getty Images
    De auto van Pérez is aan alle kanten beschadigd
  • Getty Images
    Veel schade na de crash van Pérez, Magnussen en Hulkenberg

GP Monaco 1/78 | Race is onderweg!

Leclerc pakt de leiding bij de start, Sainz heeft een lekke band en staat stil!

Verstappen is de race op de harde band gestart. Dat betekent dat hij langer door kan rijden tot zijn eerste pitstop dan de top drie. Ook Russell en Hamilton zijn op de harde band begonnen.

Leclerc behoudt de leiding

Lukt het eindelijk voor Leclerc?

Uitvalbeurten door crashes in 2018 en 2019, niet van start kunnen gaan door een crash in de kwalificatie in 2021 terwijl hij nota bene op pole stond, een strategische fout in 2022 waardoor een waarschijnlijke zege door het putje ging... Het heeft Leclerc nog niet meegezeten in Monaco. Wordt het vandaag eindelijk zijn dag?

De formatieronde begint om 15.00 uur, meteen daarna volgt de start.

  • Pro Shots
    Een crash in de kwalificatie zorgde ervoor dat Leclerc in 2021 niet eens van start kon
  • EPA
    Vertraging bij een pitstop kostte Leclerc de zege in 2022

Geen regen verwacht

"De Grand Prix van Monaco is niet de spectaculairste race van het jaar, inhalen op de nauwe straten is haast onmogelijk. Tenzij het regent. Maar daar is voorlopig gaan sprake van. Er hangen wat witte wolken boven de bergen, maar verder is de lucht blauw. De verwachting is niet dat daar veel aan gaat veranderen vanmiddag", aldus F1-verslaggever Joost Smedema.

Bekende gezichten

Zoals elk jaar bulkt het in Monaco van de beroemdheden. Ook PSG-ster, en voormalig speler van AS Monaco, Kylian Mbappé is aanwezig.

Zo gaan we van start

Charles Leclerc start zijn thuisrace vanaf poleposition. Kan hij, na zoveel pech in het verleden, eindelijk winnen in Monte Carlo? Oscar Piastri staat naast hem op de eerste rij. Piastri jaagt op zijn eerste F1-zege, en Monaco is niet de minste plek om je eerste overwinning te pakken.

Max Verstappen begint als zesde. Een overwinning lijkt niet haalbaar, maar wie weet komt hij nog een stuk naar voren.

Boten parkeren

Op het asfalt zijn de auto's op weg naar de grid, op het water brengen de laatste boten de gasten naar hun plek

Betere dag Ten Voorde

Er was vandaag ook Nederlands succes: Larry ten Voorde won de wedstrijd in de Porsche Supercup, een kampioenschap waarin elke rijder met dezelfde Porsche 911 GT3 racet. Het is zijn derde overwinning in Monaco.

Slechte dag Verschoor en Van Hoepen

Richard Verschoor startte de Formule 2-hoofdrace in Monaco vanaf pole position. Hij leidde de wedstrijd, totdat zijn motor kuren begon te vertonen. Verschoor hield enige tijd stand met zijn slecht klinkende motor, maar het vermogensverlies was te groot. Na veel terreinverlies moest hij de strijd staken, en kwam hij hevig geëmotioneerd de pitstraat in. Naast een nieuwe motor lijkt ook een nieuw stuurtje geen overbodige luxe, want Verschoor gooide die gefrustreerd uit zijn auto in de pits.

Het einde van de F2-race was ook bijzonder. Zak O'Sullivan startte de race als vijftiende, en besloot om pas twee rondjes voor het einde zijn verplichte pitstop te maken. Net op dat moment was er een virtual safety car (neutralisatie), waardoor hij de leiding behield en zomaar de race won.

Crash Van Hoepen

Laurens van Hoepen kende in de Formule 3 ook een mindere dag. Hij crashte in de slotfase in de snelle Tabac-bocht en lag daardoor uit de wedstrijd.

Richard Verschoor lag lang aan de leiding

Communicatiefout nekt Haas: diskwalificatie en start uit de pitstraat

Haas-duo Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen kreeg gisteravond een domper te verwerken. Beide coureurs werden na de kwalificatie gediskwalificeerd en moeten starten van uit de pitstraat. Het team heeft de regels van de maximale opening van de achtervleugel overschreden.

Teambaas Ayao Komatsu legt uit hoe dat kon gebeuren: "We hebben voor Monaco een nieuwe achtervleugel laten maken met een iets ander design. Maar door miscommunicatie wist het personeel dat alle onderdelen toetst aan de regels niet van de verandering in dat design."

De Haas van Kevin Magnussen in Monaco

De opening in de achtervleugel, die in DRS-zones voor extra snelheid zorgt, mag maximaal 85 millimeter bedragen, maar bleek groter dan dat. "De maximale opening zat altijd in het midden van onze vleugel, daar is het gecontroleerd. Maar niet aan de zijkanten, waar in dit nieuwe design de grootste opening zit."

Een stomme fout, realiseert Komatsu zich. "Het is ongelofelijk frustrerend, er zit niks anders op dan dit accepteren als een fout van het team. Deze klap moeten we opvangen en zorgen dat het niet meer gebeurt."

"Het wordt een lange middag, maar dat hebben we onszelf aangedaan."

Zaterdagavond: stadsbussen en een feestje op het circuit

Liefhebbers kunnen zaterdagavond het circuit op

Een paar uur na de kwalificatie werd de baan in Monaco opengesteld voor het publiek. NOS-verslaggever Joost Smedema maakte een rondje.

"Op permanente circuits als Suzuka, Spa en Zandvoort gaan de marshals direct aan de slag om alles weer glad te strijken. De kerbstones krijgen een nieuw likje verf en alle sponsordoeken worden weer strak opgehangen."

"In Monaco is het net even anders. Daar zijn de bochten Saint Devote, Casino en Mirabeau weer voor het gewone verkeer. Voor dure sportwagens, uiteraard, maar ook voor buslijn 600 die vanuit Menton naar Nice rijdt, zoals ook op alle andere dagen van het jaar."

"Op het laatste gedeelte van het circuit, tussen Piscine en Rascasse, stokt het verkeer. Daar rijden geen auto's, maar heeft de F1-organisatie een feestje opgetuigd. De baan slibt helemaal dicht, vooral ongunstig voor hardlopers. Uit alle hoeken klinkt muziek en wie het kan en wil betalen, kan er een drankje kopen en van de dj's genieten."

Feest op het circuit, een paar uur na de kwalificatie

Shoppen en racen tussen Casino en Mirabeau Haute

Shoppen en racen tussen Casino en Mirabeau Haute

Leclerc wil pole in Monaco ein-de-lijk verzilveren

Charles Leclerc na de kwalificatie

Zou het dan eindelijk? Vijf keer reed Charles Leclerc een F1-race in Monaco, door zijn eigen land, maar nooit stond hij op het podium. Vanmiddag vertrekt hij in zijn Ferrari van poleposition en is het tijd voor "gerechtigheid", zo zegt zijn teamgenoot Carlos Sainz.

Leclerc weet dat er nog niks gewonnen is. "Ik ben opgelucht, maar juich niet te vroeg. De vorige twee poles hier heb ik niet verzilverd, nu moeten we het afmaken. Het team is veel sterker nu, dus ik heb vertrouwen. Ik denk niet meer aan de tegenslagen die ik hier heb gehad."

"Ik start op de beste plek en kan nu rustig focussen op de klus die ik moet klaren. De piek van de spanning heb ik achter de rug."

Of, zoals hij afgelopen donderdag al zei: "Tweede of derde worden interesseert me niet. Winnen is waar het om draait."

Grand Prix van Monaco: eigenlijk past het niet en toch past het

Het smalle pad tussen circuit en de baai

Drie stoeptegels. Meer ruimte is er op sommige plekken niet tussen het water in de haven van Monaco en de achterkant van de vangrail.

Op de baan telt voor de coureurs elke millimeter tot de vangrail, maar ook daaromheen is het knokken voor elk stukje beschikbare ruimte in het op één na kleinste land ter wereld, na Vaticaanstad, van twee vierkante kilometer.

De Grand Prix van Monaco: eigenlijk past het niet en toch past het.

Lees hier meer over de logistieke operatie aan de Middellandse Zee:

Verstappen ploetert weer op een stratencircuit: 'Fundamenteel probleem'

Geen pole position, maar een zesde plaats op de startgrid voor Max Verstappen. "Het draait er hier om waar je je kwalificeert. Dit is het dus wel zo'n beetje."

Verstappen reageerde zaterdagavond gelaten op zijn mislukte kwalificatie. "Ik wist dat dit een van de moeilijkste weekeinden zou worden. De laatste twee, drie races waren al heel moeilijk, maar onze auto op dit circuit, dat is zo ongeveer het slechtste scenario."

Hobbelige stratencircuits liggen de Red Bull al jaren niet, weet Verstappen. "Het is een fundamenteel probleem, dat is niet in een paar weken opgelost."

Max Verstappen oogt ontevreden

Zijn auto voelde al het hele weekeinde niet zoals gewenst en ondanks het werk van het team was hij ook tijdens het belangrijkste uurtje van het weekeinde in Monaco niet op zijn gemak.

"We hebben veel geprobeerd, maar er was niks dat het beter maakte. Op de wat snellere stukken van de baan voelde ik me best comfortabel, maar op de hobbels en kerbstones ging de auto alle kanten op."

Welkom

Goedemiddag en welkom bij het liveblog over de Grand Prix van Monaco. Het is de krapste, gevaarlijkste en moeilijkste baan van het jaar, inhalen is haast onmogelijk, en tóch is de race in Monte Carlo misschien wel de belangrijkste van het hele seizoen. In dit blog volgen we alle actie van deze autosportklassieker!