Leclerc snelste in tweede training Monaco • Verstappen klaagt over stuiterende bolide
Dit weekend is het tijd voor misschien wel de meest prestigieuze race van het jaar. In dit liveblog volgen we de eerste trainingen van de Grand Prix van Monaco, en blikken we vooruit op de rest van het weekend.
- Hamilton snelste in eerste training, bekijk de uitslag hier
- Leclerc rapste in tweede vrije training, bekijk de uitslag hier
Een pushbericht ontvangen bij een update in het blog? Tik op het belletje.
Tot morgen!
Tot zover dag 1 van de Grand Prix van Monaco. Morgen volgen we de derde vrije training en de kwalificatie wederom in een liveblog. Aangezien inhalen lastig is op het krappe circuit, is de kwalificatie van groot belang. Tot morgen!
Uitslag tweede training Monaco
Tweede training Monaco | Sessie afgelopen
Geen verbeteringen meer in de laatste tien minuten. De meeste rijders deden een lange run op dezelfde set banden.
Leclerc eindigt bovenaan, voor Hamilton, Alonso, Verstappen, Norris, Sainz, Stroll en Pérez.
Tweede training Monaco | Leclerc rechtdoor
Leclerc schiet rechtdoor in bocht 1, draait zijn auto om en rijdt weer verder.
Tweede training Monaco | Stroll heeft mazzel
Stroll maakt de bekende fout bij het insturen van de tweede zwembadchicane. Hij stuurt te vroeg in en tikt met zijn rechter voorwiel de vangrail aan. Gelukkig voor hem brak de ophanging niet en kon hij door, in het verleden hebben we vaak rijders zien crashen door deze typische Monacofout.
Tweede training Monaco | Ocon is de volgende
Ocon raakt de vangrail bij het uitkomen van de tweede chicane bij het zwembad. Tot nu toe kunnen alle rijders hun weg vervolgen en hebben we nog geen geparkeerde bolides en rode vlaggen gezien in de tweede training.
Tweede training Monaco | Leclerc nog bovenaan
Met nog twintig minuten te gaan staat Leclerc bovenaan, voor Hamilton, Alonso, Verstappen en Norris.
Tweede training Monaco | Verstappen tikt de muur aan
Verstappen is bezig met een verbetering maar tikt de muur aan bij het insturen van Portier, een van de langzamere bochten. Hij lijkt weinig schade te hebben, maar ideaal is het niet.
Ook Tsunoda maakt contact met de vangrail, hij doet dat in Sainte Devote, de eerste bocht.
Tweede training Monaco | Leclerc snel
Leclerc is op de snelle zachte banden een halve seconde sneller dan Verstappen.
Intussen klaagt ook Pérez over de stuiterende Red Bull.
Tweede training Monaco | Verstappen klaagt over stuiteren
Max Verstappen klaagt over de boordradio over het stuiteren van zijn auto: "Ik ben aan het springen als een kangoeroe. Ik krijg hoofdpijn, het is gekkigheid."
Tweede training Monaco | Precisiesturen
Het blijft bijzonder om te zien hoe dicht de rijders langs de vangrails gaan, sommige coureurs schampen ze zelfs bij het insturen van een bocht. Sargeant is nog iets enthousiaster, hij raakt de barrière aan de buitenkant van de laatste bocht.
Tweede training Monaco | Eerste rondetijden
De eerste rondetijden druppelen binnen, maar die zeggen nog steeds weinig. Hamilton staat eerste, met een tijd gereden op de mediumband. Verstappen staat derde met een ronde gereden op langzamere harde band.
Tweede training Monaco | Daar gaan we weer
De tweede oefensessie is onderweg. Wederom hebben de rijders een uur de tijd om ervaring op te doen aan het lastige circuit.
Verstappen moest wachten op succes in Monaco
Max Verstappen heeft lang moeten wachten op succes in Monaco. In zijn eerste twee deelnames eindigde zijn race met een crash. In de wedstrijd van 2017 gooide een slecht getimede pitstop roet in het eten. Een jaar later crashte hij in een vrije training waardoor hij de kwalificatie miste en laatste moest starten. In 2019 kwam Verstappen als tweede over de streep, maar werd hij als vierde geklasseerd vanwege een tijdstraf.
De editie van 2021 was eindelijk succesvol. Verstappen won met overmacht en pakte voor het eerst de leiding in het WK. Na een derde plek in 2022, was Verstappen vorig jaar opnieuw de beste in het Prinsdom.
Verschoor op poleposition in Formule 2
Richard Verschoor start de Formule 2-hoofdrace van zondag vanaf poleposition. De Nederlander was de snelste in de zojuist verreden kwalificatie.
In de Formule 2 wordt de kwalificatie in twee groepen afgewerkt. Verschoor was de snelste in de eerste groep, en in de tweede sessie werd zijn tijd niet meer verbeterd.
Het is de eerste pole van Verschoor in de Formule 2.
Piastri-Leclerc op P2?
Nee, het is geen foutje in de tijdwaarneming. Het gaat om een grap van de F1, naar aanleiding van een tweet van Oscar Piastri.
De Australiër zei afgelopen week op X naar Monegaskische roots te zoeken in zijn familiestamboom. Daarop zei Leclerc dat hij Piastri wel wilde adopteren, wat al dagen zorgt voor grappen op sociale media. Vandaar dat Piastri in ieder geval voor één sessie een andere naam heeft gekregen van de Formule 1.
Welkom in Monaco
Dit is hoe dicht fotografen en journalisten bij de bolides kunnen komen.
Leclerc en Monaco: de definitie van een haat-liefdeverhouding
Hij reed achterop bij een concurrent, viel uit na een lekke band, haalde de startgrid niet eens en werd opgehouden door het team bij een pitstop.
Zet de tegenslagen van Formule 1-coureur Charles Leclerc in Monaco op een rij en je zou denken dat hij er nooit meer terug wil komen. Maar Leclerc rijdt in het vorstendom aan de Middellandse Zee zijn thuisrace.
Lees hier meer over de haat-liefdeverhouding die Leclerc heeft met de GP in Monaco:
Monaco: avondspits over start/finish
Monaco is de afgelopen maanden langzaam veranderd van een chique stadstaat in een chique stadstaat met een Formule 1-cicruit. De baan is vanaf vandaag voor de coureurs, afgelopen woensdag reed het verkeer nog gewoon over het rechte stuk en de finishstreep.
De uitslag van de eerste training
Eerste training Monaco | Training afgelopen
Gasly heeft toch nog een rondje kunnen rijden in zijn gerepareerde Alpine. Hamilton eindigt de sessie bovenaan, voor Piastri, Russell, Norris en Leclerc. Verstappen en Pérez worden elfde en twaalfde, maar hebben niet op de zachte band gereden.
Wel klaagt Verstappen dat zijn auto loose (onstabiel) is, met name rond hobbels.
Eerste training Monaco | Geen snelle ronde Verstappen
Nu schijnt de zon weer boven het circuit. Verstappen heeft nog geen ronde op de snelle zachte band gereden, waardoor hij nu vijftiende staat.
Eerste training Monaco | Sessie weer onderweg, maar regen hangt rond circuit
De baan is vrijgegeven, maar er is regen in de buurt van het circuit. Voorlopig rijden de meeste coureurs wel gewoon de baan op voor de laatste negen minuten van de training.
Eerste training Monaco | Rode vlag, Zhou raakt muur
Zhou Guanyu heeft de muur geraakt. Hij kan doorrijden, maar er liggen brokstukken in bocht 1, waar Leclerc net overheen rijdt. De sessie wordt onderbroken zodat de marshals de baan weer vrij kunnen maken.
Eerste training Monaco | Tijden zeggen nog weinig
Piastri staat momenteel eerste, voor Russell, Leclerc, Hamilton, Tsunoda en Alonso. Rondetijden zeggen in deze fase echter nog erg weinig. Elke sessie komt er meer rubber op de baan te liggen, waardoor er meer grip komt. Ook neemt niemand nu al echt risico's.
Kilometers maken is nu het belangrijkst.
Eerste training Monaco | Verstappen zoekt limiet
Verstappen zet de tweede tijd neer, met een rondje waarin hij een paar glijmomentjes kende en zelfs de vangrail (de sponsoring althans) schampte.
Albon veroorzaakt ondertussen een gele vlag door eventjes rechtdoor te gaan in bocht 1.
Vlak langs de baan
Er staat rechts nog wel een vangrail, maar dichter bij de actie zal onze F1-verslaggever Joost Smedema dit jaar niet meer komen. Dit soort beelden zie je alleen in Monaco.
Eerste training Monaco | Meer foutjes
Bottas is de volgende die even rechtdoor schiet, en zijn bolide met een prachtige spin weer de goede kant op draait. Ook andere rijders maken kleine foutjes, maar echte schade is er nog niet gereden.
Eerste training Monaco | Motorprobleem Gasly
Dit kunnen Gasly en Alpine niet gebruiken. De Fransman stuurt zijn auto de pitstraat in, het team meldt dat er een motorprobleem is.
Ondertussen schampt Verstappen de barrière bij het insturen van de tweede chicane bij het zwembad. In die bocht sturen alle coureurs vlak langs de vangrail in. Bijna elk jaar gaat er wel een coureur over de limiet, waardoor de stuurstang breekt en de auto rechtdoor schiet. Dat is Verstappen ook al enkele keren gebeurd in zijn carrière, maar ditmaal levert het de drievoudig wereldkampioen geen schade op.
McLaren niet in oranje, maar geel, groen en blauw
Zoek dit weekeinde niet naar een oranje auto op het circuit van Monaco. McLaren is dit weekeinde in het geel gestoken, als eerbetoon aan Ayrton Senna, die tussen 1988 en 1993 drie wereldtitels veroverde voor het team. Dertig jaar geleden kwam Senna om het leven tijdens de grand prix in Imola.
Alle monteurs en medewerkers dragen een polo in de kleuren van de Braziliaanse vlag en ook de auto's en overalls van de Lando Norris en Oscar Piastri zijn aangepast dit weekeinde.
Eerste training Monaco | Hülkenberg rechtdoor
Hülkenberg is de eerste die zich verremt in de eerste bocht. Hij draait de auto om en kan verder. Dit soort foutjes zullen we dit weekend zeker vaker gaan zien.
Eerste training Monaco | Magisch beeld
F1-bolides door de straten van Monaco, een traditioneler en magischer beeld bestaat er waarschijnlijk niet in de autosport.
Eerste training Monaco | Sessie begonnen
De eerste vrije training in Monaco is onderweg. Het is zaak voor de rijders om zo snel mogelijk vertrouwen op te bouwen, en te voorkomen om schade op te lopen. Schade rijden kost immers tijd, die alle rijders nodig hebben om comfortabel te worden op de listige baan.
Vlaggen klaar bij uitgang pitstraat
Geel, groen, rood en zwart/wit-geblokt. Monaco is klaar voor de eerste vrije training van de Formule 1, bij de uitgang van de pitstraat staan de vlaggen klaar voor de marshals die de sessies in goede banen moeten leiden.
Hard doorwerken bij McLaren
Er moest gisteren en vannacht nog hard gewerkt worden bij McLaren. Niet alleen aan de auto's, ook aan de hospitality. Woensdagochtend was het verblijf van het team nog lang niet klaar, net als dat van Alpine overigens, terwijl de andere teams wel al koffie konden serveren aan hun medewerkeers.
24 uur later, een paar uur voor de eerste training, hebben ook Alpine en McLaren hun zaakjes gewoon op orde. Het is typerend voor het rondreizende circus van de Formule 1: halve dorpen worden in een vloek een zucht opgebouwd en afgebroken, zelfs in de nauwe haven van Monaco.
Anders dan alle andere banen
Monaco is een zeer krap en langzaam circuit. Het is de enige GP in het jaar waar er niet de normale afstand van 305 kilometer wordt gereden, maar 260. Door de unieke lay-out is Monaco niet te vergelijken met andere circuits op de kalender.
Het is vaak voorgekomen dat de race in Monaco niet door de latere wereldkampioen gewonnen werd. Sterker nog: sinds 2010 wonnen alleen Sebastian Vettel (2011), Lewis Hamilton (2019) en Max Verstappen (2021 en 2023) in hetzelfde jaar de GP van Monaco én de wereldtitel.
Fantastisch raceweekend
De Grand Prix van Monaco maakt onderdeel uit van de 'Triple Crown', oftewel: de drie belangrijkste autoraces ter wereld. Alle grote namen uit de F1-historie hebben gewonnen in Monaco. Ayrton Senna is met zes zeges recordhouder. Michael Schumacher en Graham Hill hebben er vijf keer gewonnen. Max Verstappen was in 2021 en 2023 de beste.
Ook de Indianapolis 500 is onderdeel van de Triple Crown, en ook die race staat zondag op het programma. Het wordt dus een absoluut feestweekend voor autosportliefhebbers.
De derde race in het iconische rijtje is de 24 uur van Le Mans, die dit jaar op 15 en 16 juni wordt verreden.
Welkom!
Goedemiddag en welkom bij het F1-blog over de Grand Prix van Monaco. Gisteren reden de Formule 3- en Formule 2-coureurs al hun eerste ronden over het uiterst krappe circuit in het prinsdom, vandaag is het de beurt aan de F1-rijders.
Volg alle actie van de vrijdag in Monaco in dit liveblog.