Verstappen wint GP Japan • Red Bull boekt dominante dubbelzege op Suzuka
In dit blog volgen we de Formule 1-race in Japan, op het circuit van Suzuka.
- De race is begonnen om 07.00 uur, bekijk hier de uitslag
- Verstappen startte vanaf poleposition
3.000 ronden aan de leiding voor Verstappen
Tijdens de race passeerde Verstappen de grens van 3.000 ronden die hij aan de leiding reed in zijn Formule 1-carrière. Alleen Lewis Hamilton, Michael Schumacher en Sebastian Vettel reden meer ronden vooraan in de Formule 1.
De uitslag van de GP van Japan
Verstappen: 'Het kon niet beter'
Volgens Verstappen ging alles goed in zijn race. "Het kritieke punt was de start, ik moest vooraan blijven. Daarna werd de auto gedurende de race steeds beter. Ik weet niet of het met de wolken te maken had, maar alles ging lekker goed. De pitstops gingen goed, de strategie was goed. Het kon niet beter."
Over het terugslaan na de vorige race, waarin hij uitviel met remproblemen, zegt hij: "Het was een kleine tegenslag, de vorige race. Ik ben blij om nu weer bovenaan te staan. Voor geweldige fans, en ook voor Honda. Het is fantastisch om hier te winnen."
Pérez: 'Lastig om lang gefocust te blijven'
"Bij een herstart is het altijd lastig om lange tijd gefocust te blijven", zegt Pérez. "Het ging oké. Mijn tweede start was beter, maar het was net niet genoeg om Verstappen in te halen."
Sainz: 'Dacht dat eenstopper sneller was'
Sainz vindt dat hij een goede race heeft gehad. "Ik ben blij, omdat het zwaar was met bandenslijtage. Toen het bewolkt werd, was er minder slijtage en ik dacht dat een pitstop sneller was. Ik deed er twee. Ik moest een hoop auto's inhalen."
GP van Japan 53/53 | Verstappen wint!
Verstappen wint de GP van Japan! Pérez maakt er een 1-2 van voor Red Bull. Sainz eindigt als derde, voor Leclerc en Norris.
Russell heeft Piastri in de laatste ronde nog ingehaald en rijdt als zevende over de finish. Piastri maakte een klein foutje in de chicane.
Tsunoda wordt tiende en pakt een punt voor eigen publiek
GP van Japan 51/53 | Kleine botsing Russell en Piastri
Russell probeert Piastri in te halen voor de zevende plek, maar de heren raken elkaar. De posities veranderen niet, maar de wedstrijdleiding heeft het incident wel opgemerkt.
GP van Japan 46/53 | Sainz naar P3
Sainz heeft zijn Ferrari-teamgenoot Leclerc ingehaald. De Spanjaard heeft nieuwere banden dan Leclerc, dus al te moeilijk was het niet.
GP van Japan 43/53 | Weer een foutje van Norris
Sainz haalt Norris in voor de vierde plek, nadat de Engelsman een foutje had gemaakt.
Ferrari ligt nu derde en vierde.
GP van Japan 43/53 | Sargeant van de baan
Sargeant schiet van de baan. Hij mist een lastige rechterbocht, rijdt in het grind, maar hij zet de Williams in de achteruit en rijdt inmiddels weer verder. Hij ligt wel laatste.
GP van Japan 41/53 | Mercedes op jacht
Beide Mercedescoureurs, Russell en Hamilton, hebben toch een tweede pitstop gemaakt. Ze rijden op verse en snellere banden, maar liggen wel achtste en negende. Kunnen ze zich nog naar voren vechten?
De best uitgevoerde strategie is die van Leclerc. Hij hield zijn eerste set banden lang in goede staat, hoefde maar een pitstop te maken en ligt nu derde.
GP van Japan 38/53 | Verstappen leidt weer
Sainz heeft de pits bezocht en rijdt nu zevende. Verstappen en Pérez liggen weer vooraan,
Hamilton ziet Sainz meteen aan zich voorbij gaan, terwijl Russell de pits opzoekt.
GP van Japan 36/53 | Verstappen maakt pitstop
Verstappen heeft zijn tweede pitstop gemaakt, die ging probleemloos. Pérez is Norris en Leclerc voorbijgegaan.
De tussenstand:
1. Sainz (moet nog een pitstop maken)
2. Verstappen
3. Pérez
4. Leclerc
5. Norris
GP van Japan 33/53 | Tsunoda sterk
Het Japanse publiek juicht als Tsunoda voor de tweede keer deze race een inhaalactie plaatst in de esses, een van de moeilijkste sectoren van het jaar.
Pérez maakt ondertussen zijn tweede pitstop.
GP van Japan 29/53 | Veel inhaalacties
Door het hele veld zien we veel inhaalacties deze race. Niet alleen op het rechte stuk, maar ook op moeilijke plekken.
GP van Japan 27/53 | Pitstops
Leclerc en Norris maken een pitstop. Leclerc gaat naar de harde band en blijft voor Norris. Russell, die eerder stopte, zit tussen de heren.
Een rondje later gaat Norris prachtig buitenom voorbij Russell in bocht 1,
Richting het einde van de race zullen meer rijders naar de harde band gaan. Je moet namelijk op minstens twee verschillende typen banden rijden. Een aantal rijders heeft alleen nog op medium gereden.
GP van Japan 26/53 | Foutje Leclerc
Leclerc, die al heel lang op zijn mediumbanden rijdt, houdt Pérez lang achter zich. Nu schiet hij even van de baan, waardoor Pérez er voorbij is.
GP van Japan 23/53 | Bandenproblemen Mercedes
De Mercedes-coureurs deden de herstart op de harde band. Die gaat langer mee, en zo kunnen ze een pitstop minder maken. De banden hebben echter ook minder grip. Dat is altijd zo, maar het verschil is groter dan verwacht en ze verliezen veel tijd.
Russell maakt nu dan wel zijn pitstop, terwijl Pérez weer voor Norris rijdt.
GP van Japan 21/53 | Verstappen leidt weer
Verstappen gaat voorbij aan Leclerc en rijdt weer aan de leiding. Leclerc hoeft niet te verdedigen, want hij volgt een andere strategie.
GP van Japan 19/53 | Mooie actie Pérez
Verstappen haalt Russell in, en Pérez plaatst een prachtige manoeuvre op Hamilton in de snelle 130R bocht, een ronde later doet hij hetzelfde bij Russell. Pérez zit wel achter Norris.
GP van Japan 17/53 | Verstappen in de pits
Verstappen maakt zijn pitstop. Hij komt terug op de baan op de derde positie, maar Leclerc en Russell moeten ook nog naar de pits.
GP van Japan 16/53 | Meer pitstops
Pérez en Sainz maken hun pitstop. Verstappen leidt nog altijd, maar moet ook nog zijn banden wisselen.
GP van Japan 14/53 | Wissel Mercedes
Hamilton vraagt aan het team of hij zijn snellere teamgenoot Russell voor moet laten, het team stemt ermee in.
Zhou is ondertussen voor de derde keer in de pits, hij valt uit met een versnellingsbakprobleem.
GP van Japan 12/53 | Pitstop Norris
Norris is de eerste van de kanshebbers op een podium die een pitstop maakt. De andere rijders zullen zo volgen.
Zo zag de tweede start eruit
GP van Japan 9/53 | Tussenstand
De topvijf na acht rondjes racen:
1. Verstappen
2. Pérez
3. Norris
4. Sainz
5. Alonso
GP van Japan 6/53 | Pérez wijd
Dit moet Pérez niet doen. Hij gaat wijd in een lastige rechterbocht. Hij verliest meer dan een halve seconde.
GP van Japan 5/53 | Ocon meldt contact met teamgenoot
Ocon zegt dat zijn teamgenoot bij Alpine Gasly hem geraakt heeft. Hij kan zijn weg wel vervolgen. Het ging om contact bij de tweede start.
Verstappen heeft ongeveer een seconde voorsprong op Pérez.
GP van Japan 3/53 | Lampen weer uit!
Verstappen is opnieuw goed weg. Dit keer komt iedereen goed door de eerste bochtencombinatie.
GP van Japan 2/53 | Op weg richting tweede start
De rijders zijn begonnen aan de formatieronde, richting de tweede start van deze race.
GP van Japan 2/53 | Zometeen weer verder
Om 7.32 uur (Nederlandse tijd) gaan we weer verder! Eerst rijden we weer een formatieronde, dan volgt de nieuwe start.
GP van Japan 2/53 | De race ligt voorlopig stil
Totdat de barrière gerepareerd is, ligt de race stil. Dat zal naar verwachting minimaal een kwartier duren, maar dat kan ook langer worden. Daarna zal er een nieuwe start volgen, met de stand van na de eerste ronde.
GP van Japan 1/53 | Ricciardo en Albon zijn oké
Daniel Ricciardo en Alex Albon zijn gecrasht in de derde bocht. De rijders zijn ongedeerd, maar de bandenstapels moeten gerepareerd worden.
GP van Japan 1/53 | Lampen uit, meteen rode vlag!
De GP van Japan is begonnen! Verstappen is fantastisch weg en pakt de leiding. Daarachter een zwaar ongeluk! Rode vlag!
Formatieronde onderweg
De coureurs zijn begonnen aan de formatieronde. Over enkele minuten begint de race. Kan Pérez Verstappen aanvallen in de eerste ronde? Of rijdt Verstappen gecontroleerd weg. Een hoop vragen, over een paar minuten hebben we de eerste antwoorden.
Verstappen: 'Meer supervisie en dubbelchecks na uitvallen in Melbourne'
Twee weken geleden in Melbourne moest Verstappen voor het eerst na 43 races vroegtijdig uit zijn auto stappen toen zijn rechterachterrem was gaan roken, in brand vloog en uiteindelijk ontplofte. Het heeft er alle schijn van dat er een menselijke fout aan vooraf ging.
Donderdag zei Verstappen al geen nieuwe problemen te verwachten. "Maar je moet het wel vastzetten natuurlijk", voegde hij er cryptisch aan toe. Het team zou de procedures onder de loep gaan nemen.
"Het gaat om iets meer supervisie", verduidelijkte Verstappen na de kwalificatie. "Sleutelen aan de auto kan haastwerk zijn, soms zijn het grote dingen die je wil doen en loop je tegen de tijdslimiet aan of zit je tussen twee trainingen in."
"Het gaat er hoofdzakelijk om dat je alles dubbelcheckt. Iedereen werkt continu onder druk. Je kunt de schuld niet bij één persoon leggen, maar het is altijd goed als het werk gecontroleerd wordt."
Een circuit naast het circuit
Het 5,8 kilometer lange circuit van Suzuka biedt genoeg spektakel voor de televisiekijker, maar eromheen is ook genoeg te doen. Het iconische reuzenrad dat vaak in beeld komt, draait de hele dag door.
En wat blijkt: vanuit de lucht zie je naast het circuit nog twee circuits. Voor alle kinderen die later ook Max Verstappen willen worden.
Stralend weer
Tot nu toe was het het hele weekend bewolkt in Suzuka, vandaag staat er een stralend zonnetje.
Verstappen vreest Ferrari, Norris weer wel beter
Met zijn 36ste poleposition lijkt een nieuwe grandprixzege voor Max Verstappen heel dichtbij. Maar Verstappen was niet blij met de snelheid van zijn auto in wedstrijdsimulaties "Het is nog niet wat ik ervan had verwacht. Een vraagteken voor de race. Bij Ferrari ziet het er comfortabeler uit, alleen waren zij niet zo snel over één ronde."
"Ik heb wel idee een waar we naar moeten kijken en hoe we het kunnen verbeteren, dat hebben we deels na de derde training al aangepast. Het is niet slecht, maar niet zo comfortabel als het eerder dit jaar en vorig jaar aanvoelde."
Lando Norris vertrekt van P3 achter de twee Red Bulls, maar voorziet dat Verstappen en Pérez 'gewoon' bij hem wegrijden: "Ze hebben de laatste vier, vijf jaar nauwelijks een slechte wedstrijd gereden. Morgen zullen ze er staan. Ik zal in mijn spiegels moeten kijken en de competitie moeten aangaan met de auto's achter me."
Wie heeft er een reserve-chassis?
Williams baarde twee weken geleden opzien door met maar één auto aan de start te verschijnen. De auto van Alex Albon kon in het weekeinde niet gerepareerd worden, een reserve-chassis was nog niet voor handen. Het iconische team heeft het al jaren moeilijk en beschikt pas in Miami, begin mei, over de achtervang.
Maar hebben de andere teams eigenlijk een reserve-chassis? Kunnen zij wel met twee auto's starten als er eentje kapot is?
"Wij wel", zegt Haas-teambaas Ayao Komatsu. Zijn Alpine-collega zegt echter: "vanaf de volgende race." Mocht Pierre Gasly of Esteban Ocon zich in de nesten werken, moeten ook zij dus vrezen voor de rest van het weekeinde.
En Mercedes? "Wij hebben een reserve-chassis, maar ik kan me herinneren dat het ook ons weleens moeite heeft gekost om aan het begin van het seizoen drie chassis' af te hebben. In mijn tijd bij Williams reden we het grootste gedeelte van het seizoen zonder een reserve."
Ook uren na de kwalificatie is het druk in Suzuka
Passie voor autosport ligt in Suzuka voor het oprapen. Ook als de avond al gevallen is, blijft het druk op het circuit, zag NOS-redacteur Joost Smedema zaterdagavond. "Zo'n drie uur na de kwalificatie moet je je best doen van het ene eind naar het andere van de pitstraat te lopen."
"Honderden raceliefhebbers krijgen de kans de F1-auto's in de pitbox van dicht bij te bekijken. En ook al zijn ze verscholen onder een donker doek, de fans staan tegen elkaar aangedrukt en er wordt geen smartphone minder tevoorschijn gehaald voor een foto."
"De hoofdrolspelers laten zich niet meer zien, die hebben zich teruggetrokken in de paddock of zijn al richting het hotel. Maar ook een kijkje in de bijna lege keuken van een Formule 1-team brengt een enorme stroom supporters op de been."
Legendarisch circuit, Nederlandse ontwerper
De Esses, de Degners, Spoon, de 130R en de Casio Triangle. Allemaal bekende bochten op het circuit van Suzuka, dat als een van de mooiste F1-banen op de kalender wordt beschouwd. De omloop is, net zoals het circuit in Zandvoort, ontworpen door Hans Hugenholtz.
Suzuka is verder opvallend omdat het de figuur van een acht heeft. Via een brug en een tunnel kruist de baan ter hoogte van de 130R. Het is het enige circuit op de huidige kalender waar dit gebeurt.
Ook de eerste bocht moet benoemd worden. Coureurs duiken op hoge snelheid de eerste knik naar rechts in en remmen dan wat bij voor de tweede bocht, die iets scherper is en langer doordraait. Na de start is het altijd dringen als het hele veld voor het eerst tweemaal rechtsaf gaat.
Alonso en Verstappen melden zich
Zo meldden Fernando Alonso en Max Verstappen zich eerder vandaag voor de rijdersparade.
De startopstelling
Max Verstappen start voor het derde jaar op rij op poleposition in Japan. Sergio Pérez staat naast hem op de eerste startrij.
Lokale held Yuki Tsunoda begint de race als tiende, en kan op jacht naar punten in zijn thuisrace. Dat lukte hem in zijn eerste twee pogingen niet.
Konnichiwa
Goedemorgen en welkom bij het liveblog over de Grand Prix van Japan. De trainingen zitten erop en de startposities zijn bepaald. Vandaag is het tijd voor de race op het prachtige circuit van Suzuka. De wedstrijd start om 07.00 uur Nederlandse tijd.
In dit blog volgen we alle actie!