F1-blog
NOS SportAangepast

Piastri eindigt grotendeels verregende tweede training bovenaan • Verstappen snelste in VT1

In dit blog lopen we warm voor de Grand Prix van Japan op het circuit van Suzuka.

Automatisch een update ontvangen bij een nieuw bericht? Klik dan op belletje.

liveblog gesloten

Tot morgen!

Tot zover het blog voor vandaag. Morgenochtend zijn we er weer voor de kwalificatie, die om 08.00 uur Nederlandse tijd begint.

Een kwalificatie op Suzuka staat garant voor spektakel, als de rijders alle risico's nemen op het snelle en vloeiende circuit van Suzuka. Tot morgen!

Haas-baas Komatsu weet: 'Houd het zo simpel mogelijk'

Haas-coureurs Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen lijken in een andere wereld te zijn beland dit seizoen, geven ze aan in Suzuka. Het loopt weer bij de Amerikaanse renstal. Twee weken geleden eindigden beiden in de punten, iets dat het team sinds 2022 niet gelukt.

"We hebben een totaal andere benadering", bevestigt teambaas Ayao Komatsu, die begin dit jaar het stokje overnam van Günther Steiner. "Neem de GP in Abu Dhabi vorig jaar. Nico Hülkenberg kwalificeerde zich als achtste, een geweldig resultaat dat we konden vieren. Maar twintig minuten later wist iedereen: morgen hebben we geen schijn van kans."

"In Melbourne liep de kwalificatie niet goed, maar nu weten we dat er in de race iets mogelijk is. We kijken uit naar iets dat we kunnen doen. Dat is een totaal andere manier waarop we aan de de race beginnen."

Focus

Het belangrijkste verschil met vorig jaar, volgens Komatsu, toen nog director of engineering bij Haas: focus. "Wat ik geleerd heb: je moet de boodschap simpel houden. Zelfs nog eenvoudiger dan je misschien al denkt."

"Ook als je jezelf voorhoudt: dit is een helder, duidelijk en eenvoudig punt dat ik wil overbrengen, moet je nog een paar stappen terugzetten om het te laten gebeuren. Dat brengt het team bij elkaar en helpt de coureurs. Zij realiseren zich dat ook. We moeten terug naar de basis. Blijven benadrukken: wat is het eerste dat we kunnen bereiken? De rest is een bonus. Als we dat doen, komt alles bij elkaar."

Uitslag grotendeels verregende tweede training

VT2 Japan | Toch nog wat extra actie in slotminuut

In de laatste minuten rijden dertien coureurs nog even naar buiten voor een rondje op zachte banden. Piastri eindigt de sessie bovenaan.

VT2 Japan | Snelste tijd Piastri

Piastri noteert op de zachte banden de snelste tijd. Het zegt natuurlijk niets, want er is nauwelijks gereden. Een eentje bij je naam is en blijft natuurlijk altijd leuk.

VT2 Japan | Verstappen niet in auto

Verstappen staat nog naast zijn bolide te kletsen met Helmut Marko. Het lijkt er niet op dat hij nog in actie gaat komen.

Magnussen probeert een rondje te rijden op de zachte droogweerbanden, maar hij zegt op de radio dat het te nat is.

VT2 Japan | Saubers weer de baan op

Sauber-rijders Zhou en Bottas rijden nogmaals de baan op. De training duurt nog ruim acht minuten.

VT2 Japan | Slechts enkele rondetijden

Alleen RB-rijders Tsunoda en Ricciardo noteren enkele rondetijden. Verder hielden enkele rijders het bij een paar out/inlaps (de pits uit en meteen weer naar binnen). De meeste coureurs zijn deze training nog geen enkele keer in actie geweest.

McLaren meldt op X dat het te nat is voor droogweerbanden, en te droog voor inters.

VT2 Japan | 'Geen regen meer verwacht'

Tsunoda krijgt te horen dat er geen regen meer verwacht wordt. Ondertussen rijden meer coureurs de baan op.

Oscar Piastri

VT2 Japan | Piastri rijdt de baan op

Oscar Piastri rijdt de baan op met intermediates, de banden geschikt voor lichte regen.

"Het is niet eens zo nat", zegt de Australiër op de radio. Hij rijdt wel weer de pits in. Thuisrijder Yuki Tsunoda rijdt juist de baan op.

VT2 Japan | Het regent weer

"Het begint harder te regenen", zegt RB-coureur Daniel Ricciardo over de boordradio. Hij en Hamilton zijn weer in de pitbox.

VT2 Japan | Actie!

Lewis Hamilton rijdt de baan op, op droogweerbanden. Eindelijk actie op Suzuka!

Hamilton geeft aan dat de baan grotendeels droog is.

Lewis Hamilton

Dertien wereldkampioenen gekroond in Japan

De GP van Japan is sinds 1976 (met enkele onderbrekingen) onderdeel van het WK Formule 1. De meeste edities waren op Suzuka, maar er waren ook enkele races op het circuit van Fuji. In totaal is het kampioenschap dertien keer beslist in Japan.

De laatste keer was twee jaar geleden, toen Verstappen zijn tweede wereldtitel pakte in de ingekorte regenrace. Daarvoor was het Vettel in 2011.

Waar de GP van Japan eigenlijk altijd in het najaar werd gehouden - en het vroeger zelfs de finale was - vindt de race nu plaats in het voorjaar. Dit om het aantal reisbewegingen te beperken.

VT2 Japan | Groene vlag, maar nog geen baanactie

De training is officieel begonnen, maar er zijn nog geen motoren gestart. Het is wachten op de eerste actie.

VT2 Japan | Het regent

De paraplu's en poncho's zijn tevoorschijn gehaald op de tribunes. Het regent op Suzuka. De vraag is hoeveel coureurs er meteen de baan op gaan.

Debutant Iwasa: 'Had niet verwacht dat ik al mocht rijden'

Nog voordat hij een meter in een F1-sessie had gereden, trok RB-testcoureur Ayumu Iwasa al alle aandacht in de paddock. Een kleine veertig Japanse verslaggevers zochten Iwasa donderdagmiddag op. Hij mocht de eerste vrije training in de auto van Daniel Ricciardo afwerken.

Weinig coureurs trokken zoveel aandacht als Iwasa, die niet onder de indruk leek van alle camera's en microfoons op hem heen.

Veel pers rondom Iwasa

Debutant Iwasa was verrast toen hij onlangs hoorde dat hij een Formule 1-training mocht afwerken. "Ik kijk er enorm naar uit", zei hij tegen de NOS, nadat Iwasa de media uit zijn eigen land te woord had gestaan. "Ik had niet verwacht dat ik mocht rijden, maar ik ben er klaar voor. Ik heb me goed kunnen voorbereiden in de simulator en voel het vertrouwen."

Iwasa kwam in de eerste training tot de zestiende tijd in de RB.

Aan de fans zal het niet liggen

Zoals altijd nemen de Japanse fans uitgebreid de tijd voor het perfecte kostuum.

Keert viervoudig wereldkampioen Vettel terug?

Sebastian Vettel staat open voor een terugkeer in de Formule 1. De 36-jarige viervoudig wereldkampioen (2010-2013) zette eind 2022 een punt achter zijn F1-carrière, maar zei in gesprek met Britse media dat hij zo nu en dan contact heeft met teambazen. Onder de juiste omstandigheden en bij een aantrekkelijk aanbod, ziet hij zichzelf nog wel terugkeren.

Mercedes-rijder George Russell ziet teamgenoot Lewis Hamilton aan het einde van het jaar vertrekken naar Ferrari. Russell gaat uitgebreid in op de vraag of hij Vettel als teamgenoot zou willen hebben. "Sebastian is een geweldig persoon, een viervoudig wereldkampioen. We missen zijn persoonlijkheid."

"Het is belangrijk dat we de beste twintig coureurs op de grid hebben die kunnen vechten voor overwinningen en titels. Ik sta open voor iedereen als teamgenoot. Mijn werk verandert er niet door, of het nu een rookie of een wereldkampioen is."

Vettel na zijn vierde wereldtitel

Spannend circuit

Suzuka is een van de meest uitdagende circuits op de kalender. Volgens sommige rijders is het wellicht de mooiste omloop. Na een lang recht stuk beginnen de rijders met twee razendsnelle bochten naar rechts. Dan volgen de esses, een slingerend stuk vol met vloeiende bochten. Maar liefst vijf keer wissel je van richting.

Daarna volgen twee snelle en krappe bochten naar rechts, net voor de tunnel onder een ander deel van het circuit door. Suzuka is het enige F1-circuit in de vorm van een acht.

Later op het circuit vinden we Spoon, een uitdagende dubbele linkerbocht. Dan komt 130R, een supersnelle knik naar links. Na een chicane ben je weer op startfinish. Eigenlijk is elke bocht op Suzuka wel een uitdaging.

Sergio Pérez racet door de esses

Russell kwam Alonso tegen in koffiezaak: 'Heb je zijn remmen getest?'

In Suzuka wordt donderdag tijdens bijna elke interviewsessie teruggeblikt op de crash van George Russell in Australië. Russell schrok van een plotselinge manoeuvre van Fernando Alonso en schoot hard tegen de muur. Alonso kreeg er een tijdstraf voor.

Russell crashte hard in Australië

De twee hebben het niet uitgepraat, maar dat hoeft voor Russell ook niet. Toevalligerwijs kwamen ze elkaar tegen in een koffiebarretje, zegt de Brit. "Heb je daar ditmaal zijn remmen getest", grapt Verstappen.

Russell: "Nee, het is ook niets persoonlijks. Als de helmen op gaan, zijn we allemaal vechters. Buiten de races hebben we respect voor elkaar. We hebben het er ook niet over gehad."

"Fernando had me een koffie kunnen aanbieden, dat was het minste dat hij had kunnen doen. Maar nee, het ligt achter ons."

Eerder vandaag

Eerder vandaag werd de eerste vrije training verreden. Max Verstappen noteerde de snelste tijd, terwijl Logan Sargeant een stevige crash meemaakte. Hij kon ongedeerd uit zijn Williams stappen.

Sargeant moest tijdens de GP van Australië, twee weken geleden, tijdens de kwalificatie en de race al toekijken vanuit de pitbox. Teamgenoot Alex Albon crashte hard tijdens de eerste training op vrijdag en omdat Williams geen reserve-chassis ter beschikking had, moest Sargeant van teambaas James Vowles zijn zitje afstaan aan de steevast succesvollere Albon.

Ook in Suzuka heeft Williams nog geen reserve-auto. "Gelukkig is het chassis nu in orde", zegt Vowles nadat Sargeant in Japan in de bandenstapel terecht was gekomen. "Maar de rest van de auto niet."

Volgens Vowles is de kans klein dat Sargeant tijdens de tweede training de baan op kan komen. "Onder meer de versnellingsbak en de ophanging zijn zwaar beschadigd, dus het herstelwerk gaat wel even duren."

Goedemorgen!

Welkom bij het trainingsblog van de Grand Prix van Japan. Op het prachtige circuit van Suzuka maken de F1-coureurs zich op voor de tweede oefensessie.

In dit blog volgen we de actie en blikken we vooruit op de rest van het weekend. De tweede vrije training begint om 08.00 uur Nederlandse tijd.