Wie juist blij zijn met staatssecretaris Dekker
Staatssecretaris Dekker heeft zich bij sommige mensen niet heel populair gemaakt met zijn omroepplan, maar jonge tv-makers zijn juist heel blij met hem. Ze krijgen door de nieuwe plannen eindelijk de kans om hun programma-ideeën op de buis te krijgen.
Het totale programmabudget van de publieken is ongeveer 650 miljoen euro en maximaal 325 miljoen daarvan gaat voortaan naar buitenstaanders met goede plannen. De makers gaan de concurrentiestrijd met de omroepen aan en kunnen hun pitch al gaan voorbereiden: voor 1 januari 2016 moet de publieke omroep zijn hervormd.
Bruut.tv
Nu is het voor veel jonge creatievelingen nog moeilijk om je plan ook daadwerkelijk op tv terug te zien. Bijvoorbeeld voor Deniz Alkac, de oprichter van Bruut.tv. Hij zat al eens met Veronica om tafel voor een televisieformat.
"Dat duurde en duurde maar, uiteindelijk ging het niet door."Deniz Alkac, Bruut.tv
Hij is heel blij met de verandering en ziet wel wat in 15-minutenprogramma's waarin korte documentaires en films getoond kunnen worden.
Geen amusement
Staatssecretaris Dekker vindt dat puur amusement prima door de commerciële omroepen gemaakt kan worden. Eigenlijk is daar geen ruimte meer voor binnen het publieke stelsel, zegt hij. Omroep Max-baas Jan Slagter is niet te spreken over de opvatting van Dekker. "De kijker is de dupe. Educatie, informatie, cultuur; de grachtengordel is daar misschien blij mee, maar je zult zien dat hierdoor een heel klein gedeelte van de kijker nog in contact komt met de publieke omroep."
De weg vrij voor VICE?
Maar de journalisten van VICE zien juist kansen door de nieuwe regeling binnen het publieke bestel. Volgens Thijs Boon, VICE-directeur, is er onder jonge mensen behoefte naar nieuws op tv, maar dan op een andere manier. "Jonge mensen willen het verhaal achter het verhaal zien en zijn juist op zoek naar verdieping."
In augustus publiceerde VICE online de onderstaande vijfdelige serie over Islamitische Staat waarbij ze exclusief toegang kregen tot het kalifaat. Let op, er zitten schokkende beelden in, zoals lijken en afgehakte hoofden.
. .
Onderscheidend
VICE denkt zich onder andere te onderscheiden door de leeftijd van het personeel, zegt Boon: "Wij geloven in verhalen die gemaakt zijn voor jonge, maar ook door jonge mensen. De verhalen die we maken voor onze doelgroep zijn gemaakt door jonge mensen, geschoten door jonge mensen en bewerkt door jonge mensen. Zo krijg je toch vaak een andere dynamiek in een verhaal en een andere 'tone of voice' en een attitude."
"De afgelopen jaren hebben we best wel eens met omroepen gesproken, omdat de verhalen die wij maken online veel mensen bereiken. Er is een doelgroep voor: maandelijks zien zo'n 1,5 miljoen mensen onze content."
Door: Marieke en Jurjen