James Bond leeft in Rotterdam
Door verslaggever Jeroen Wielaert
De entree is als binnenlopen door een reusachtig kogelgat. Meteen valt een ronddraaiend bed op, met het levenloze, goudgeverfde lichaam van een vrouw op witte lakens.
Het is de Bondgirl uit Goldfinger met Sean Connery als James Bond. Op de wanden achter het bed zijn beelden van de film te zien en klinkt de bijbehorende muziek.
In de Kunsthal in Rotterdam gaat het zaal na zaal verder, met 500 objecten uit een halve eeuw Bondfilms. De ruimtepakken uit Moonraker hangen er en een model van de helikopter uit de laatste film, Skyfall.
Liefde
Bezoekers zien ook een grote roulettetafel, met poppen gehuld in glamourkostuums. Dan is er een enorme tafel met een replica van een smeltend ijspaleis, vlak bij de cellokist waarin Maryam d'Abo en Timothy Dalton naar beneden gleden in The Living Daylights.
Wat voor kunst is dit? Een combinatie waarin alles bij elkaar komt, zegt directeur Emily Ansenk van de Kunsthal. "De kunst van wat er achter de schermen gebeurt. Je ziet de liefde die erin is gestopt. Het ene voorwerp is natuurlijk kunstzinniger dan het andere. Het geeft het gevoel dat je bij een première bent."
Schurk
Conservator Jannet de Goede meent dat vrouwen verliefd uit de expositie komen en mannen wat meer rechtop lopen. Haar favoriete onderwerp is het gebit van Jaws uit The Spy Who Loved Me. "Onvergetelijk die tanden die bijten in het draad van die kabelbaan. Voor mij als kind was het de ultieme horrorscène. Nu ligt het zomaar hier."
Samen met actrice Maryam d'Abo loopt Jeroen Krabbé op de voorbezichtiging. De acteur was de schurk in The Living Daylights.
Fantaseren
In de Nederlandse filmwereld is nooit geld, zegt Krabbé. "Met het budget van een draaidag Bond moeten we hier een hele speelfilm maken. Bijna om jaloers op te zijn."
Deze tentoonstelling zet je volgens Krabbé aan het fantaseren. "Zowel bij kinderen als volwassenen. Je gaat niet naar een film, maar naar een Bondfilm. In de Kunsthal ben je ín zo'n film."