NOS NieuwsAangepast

NOS-directeur wil NPO-ombudsman

NOS-directeur Jan de Jong pleit in een opiniestuk in de media voor de aanstelling van een NPO-ombudsman. Die moet onderzoeken of de journalistieke producties van de landelijke publieke omroepen aan de eisen voldoen die eraan gesteld mogen worden.

Kijkers, lezers en luisteraars die klachten hebben, kunnen zich bij die ombudsman melden. Als hij vaststelt dat een klacht terecht is, kan hij de betreffende omroep op de vingers tikken. Ook kan hij zelf een onderzoek beginnen, zonder dat er klachten zijn ingediend.

Merk

De Jong vindt de aanstelling van een gezamenlijke ombudsman voor alle landelijke publieke omroepen een logische stap, nu het aantal omroepen door fusies sterk is gedaald en de NPO zich als een merk presenteert.

De NPO-ombudsman zal zich wat De Jong betreft niet beperken tot radio- en tv-programma's; hij moet ook kijken naar journalistieke uitingen op internet, mobiele platforms, apps en sociale media.

De NPO stelt in reactie dat de organisatie samen met de omroepen bezig is om na te denken over hoe het publiek nog meer kan worden betrokken bij de programma's van de publieke omroep. Hoe is nog niet duidelijk, maar een NPO-ombudsman is een mogelijkheid. Belangrijk is dat het een eigentijdse vorm krijgt die goed aansluit bij het publiek, zegt de NPO.

NOS

Klachten over de NOS worden sinds een enkele jaren behandeld door een Commissie van Deskundigen, die uit vijf personen bestaat.

Om die commissie "een gezicht" te geven wil de NOS die versterken met een "erkend journalistiek zwaargewicht". De NOS hoopt dat mensen met klachten de commissie dan gemakkelijker weten te vinden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl