FastNed legt loper uit voor e-auto
Door verslaggever Louis Dekker
Een elektrische auto binnen een half uur opladen langs de snelweg, dat kan nog bijna nergens. Het Nederlandse bedrijf FastNed probeert daar wat aan te doen. De zogenoemde snellaadstations schieten in ons land als paddenstoelen uit de grond.
Na een aarzelende start gaat het nu snel met FastNed. Iedere week start de bouw van een nieuw station. Het tempo ligt zo hoog dat inmiddels ook elke week een locatie wordt opgeleverd. Deze week is nummer dertien klaar: Knorrestein, langs de A12 bij Zoetermeer.
Ook het veertiende station (Zuidpunt, A16 Dordrecht) nadert voltooiing. Ze zijn zeer herkenbaar: gele bogen en een batterij zonnepanelen die dienst doen als dak. Eind dit jaar moet landelijke dekking in zicht zijn, belooft FastNed. Elektrische auto's zonder brandstof moeten dan probleemloos het land kunnen doorkruisen.
Net een start-up
FastNed werd een paar jaar geleden opgericht door Michiel Langezaal en Bart Lubbers. Het is nog een klein bedrijf met de uitstraling van een start-up. Op het hoofdkwartier in Amsterdam werken achttien mensen met grootse plannen. "Wij gaan het land veranderen. Binnen een paar jaar hebben we geen dertien, maar 200 snellaadstations", zegt Lubbers.
De zoon van de oud-premier vergelijkt de doorbraak van de elektrische auto met de komst van digitale camera's. "Niemand heeft het meer over fotorolletjes. Zo zal het met auto's ook gaan. Op termijn gaat bijna iedereen elektrisch rijden en wij spelen daar op in. Wij worden de nieuwe Shell."
Investeringen
Het is een ingewikkelde en tijdrovende operatie. Lubbers is inmiddels gewend aan vertraging. "Er zijn veel schakeltjes en als er een hapert, ben je de klos. Vooral overheden en netbeheerders opereren soms minder snel dan wij willen." Prijzig is het ook. Lubbers doet er niet geheimzinnig over: "Ieder station kost 2 ton. Doe dat maal 200 en je weet hoeveel miljoenen we nodig hebben."
FastNed haalde geld op door naar de beurs te gaan, maar heeft nog geldgebrek. "Het gaat aardig, maar nog lang niet hard genoeg", zegt compagnon Langezaal. "Grofweg eenderde van de 400.000 aandelen is verkocht aan believers. Dat zijn mensen die in ons bedrijf en onze plannen geloven. Nu is het aan ons om beleggers te overtuigen en investeerders te vinden. Daar werken we keihard aan. We hebben 40 miljoen euro nodig."
Rode loper
De uitrol van de snelladers is goed nieuws voor mensen met een volledig elektrische auto. Zij zijn nu nog aangewezen op trage alternatieven: thuis, onderweg of op het werk laden aan een gewone oplaadpaal. Dat is bewerkelijk en tijdrovend. Palen zijn vaak bezet en opladen duurt bovendien uren. Weliswaar waren er in ons land al tientallen snellaadstations van FastNed-concurrent The New Motion, maar die zijn door onoplosbare technische problemen ontmanteld.
De pioniers van het elektrisch rijden krijgen nu alsnog een rode loper langs de snelweg. The New Motion is nieuwe palen aan het plaatsen en FastNed ligt op schema om marktleider te worden. "Wij gaan de mensen met een elektrische auto verleiden. Dat komt ook door mijn vader", zegt Lubbers. Vader Ruud rijdt elektrisch. "Ik heb hem zo vaak zien prutsen met kabels dat ik dacht: dat moet beter kunnen."