UberPOP: klant blij, chauffeur niet
Gebruikers van de controversiële goedkope taxidienst uberPOP zijn over het algemeen tevreden. Maar chauffeurs zijn niet echt te spreken over de verdiensten. Dat blijkt uit onderzoek (pdf) van Accenture onder gebruikers en bestuurders.
UberPOP is een dienst van Uber, waarbij particulieren in hun eigen auto klanten vervoeren voor de helft van de prijs van een taxi. Sinds eind juli is uberPOP beschikbaar in Amsterdam. Meteen bij de start zei de Inspectie Leefomgeving en Transport dat het een illegale snordersdienst is en dat chauffeurs boetes kunnen krijgen. De inspectie zegt vandaag overigens dat tot nu toe geen boetes zijn uitgedeeld. "We zijn nog bezig met onderzoek. Dit moet met zorg gebeuren en is dus tijdrovend. Het onderzoek kan leiden tot strafrechtelijke en/of bestuursrechtelijke stappen," aldus een woordvoerder.
Tevreden
Meer dan 80 procent van de uberPOP-gebruikers is tevreden over de kosten, reistijd, gemak en veiligheid. Ze zien de dienst vooral als een vervanging van de conventionele taxi en van de tram of bus. Het overgrote deel van de gebruikers, 80 procent, is man. Ze gebruiken uberPOP vooral voor privédoeleinden.
Van de chauffeurs is slechts 37 procent positief over hoeveel ze verdienen aan uberPOP. De rest, 63 procent is neutraal of negatief. Hoeveel ze verdienen, staat niet in het onderzoek. Op internet werft Uber chauffeurs met de zin 'verdien 100 euro per dag'. Bestuurders zien rijden voor uberPOP vooral als een bijverdienste, het merendeel heeft nog een andere baan. Van de chauffeurs is 97 procent man, slechts 3 procent is vrouw.
Wetgeving
Met het onderzoek wil Uber aan de politiek laten zien dat consumenten blij zijn met het initiatief. Het bedrijf hoopt dat wetgeving wordt aanpast, zodat uberPOP kan blijven bestaan. De directie van Uber Nederland is vanochtend in Den Haag. "We hopen hiermee waardevolle input te kunnen leveren voor onze dialoog over uberPOP met beleidsmakers bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Gemeente Amsterdam en de Tweede Kamer," zegt directeur Niek van Leeuwen hierover.
Niet alleen in Nederland botst uberPOP met de wetgeving. In Duitsland werd de dienst onlangs verboden in een kort geding, aangespannen door de taxibranche. Dat verbod werd daarna weer opgeheven, omdat volgens een andere rechter het probleem niet acuut genoeg was voor een landelijk verbod.
Tijdens het verbod in Duitsland bleven uberPOP-chauffeurs gewoon doorrijden. Ook in Nederland heeft de dreiging van boetes chauffeurs niet afgeschrikt. Uber zegt eventuele boetes voor hen te zullen betalen.