NOS NieuwsAangepast

Heineken wijst overnamebod af

Heineken wijst het overnamebod van bierbrouwer SABMiller af. De bierbrouwer bevestigt door het Brits-Zuid-Afrikaanse bierconcern te zijn benaderd, maar de familie Heineken heeft laten weten dat ze "het erfgoed en de identiteit van Heineken als onafhankelijk bedrijf" wil voortzetten en dat de brouwer niet te koop is.

Gisteren werd bekend dat SABMiller, de op een na grootste bierbrouwer ter wereld, Heineken wil overnemen. Over de de geboden prijs is niets bekend. Volgens bronnen zou het ook gaan om een aandelenruil waardoor Heineken zeggenschap zou krijgen in SABMiller.

Familie

De familie en het bedrijf zijn ervan overtuigd dat Heineken verder zal groeien. Ze blijven het belang van de aandeelhouders vooropstellen, zegt Heineken in een verklaring.

De familie heeft een controlerend belang. "Zolang de familie niks wil, gebeurt er niks, noch aankoop, noch verkoop, noch emissie" zegt economieredacteur André Meinema. Charlene de Carvalho-Heineken zit met zoon Alexander in het bestuur van Heineken Holding en echtgenoot Michel de Carvalho is commissaris bij Heineken.

Doorgaans is een overname een onderhandelingsspel van een bod afwijzen en een hogere prijs afdwingen, maar de categorieke afwijzing door Heineken laat weinig ruimte. "Over een paar weken of maanden toch buigen voor een hogere prijs maakt het gebruikte argument van de Heineken-identiteit en erfgoed volstrekt ongeloofwaardig."

Bieroorlog

Het bod zou bedoeld zijn om Heineken te beschermen tegen een mogelijk bod van de grootste bierbrouwer ter wereld; Anheuser-Busch InBev NV. Dat concern is bekend van onder meer Budweiser, Corona en Stella Artois.

SABMiller is onder meer eigenaar van Grolsch, Peroni en Miller. Het concern is van oorsprong Zuid-Afrikaans. Tegenwoordig is het hoofdkantoor gevestigd in Londen. Volgens sommige bronnen zou SABMiller beducht zijn om zelf door AB InBev te worden overgenomen.

"Het is al een paar jaar een soort bieroorlog. De voorbije jaren hebben de grote drie links en rechts bierbrouwers opgekocht en zich versterkt", zegt André Meinema. "Op enig moment ga je ook naar elkaar kijken en wordt het een beetje eten of gegeten worden."

In de afgelopen jaren heeft AB InBev voor 75 miljard euro brouwers gekocht. Grote aankopen van Heineken waren in 2010 het Mexicaanse Femsa voor meer dan 5 miljard en in 2012 het Aziatische Tiger Beer voor 3,5 miljard euro.

Bierconsumptie

Bierbrouwers worstelen de laatste jaren met de afnemende bierconsumptie in delen van Europa, deels door de economische crisis, deels door de oprukkende wijnconsumptie, en deels door regelgeving zoals in Nederland met het verbod op alcoholverkoop onder 18 jaar en het rookverbod in café's.

Bierbrouwers zetten fors in op biervarianten en marketing om meer bier aan de man te brengen en proberen met hogere productiviteit en kostenbesparingen de winst op peil te houden.

De drie grote bierconcern zijn samen goed voor bijna de helft van de wereldbierproductie. Met een beurswaarde van 70 miljard euro is SABMiller twee keer meer waard dan Heineken, dat 34 miljard euro waard is op de beurs.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl