NOS NieuwsAangepast

Air France-KLM zet in op Transavia

Air France-KLM wil met dochtermaatschappij Transavia de strijd aan op de markt voor budgetvluchten binnen Europa. Daarvoor moet de vloot van Transavia de komende jaren met ongeveer 50 toestellen worden uitgebreid tot zo'n 100 vliegtuigen.

Het merk Transavia kan op die manier beter kan concurreren met prijsvechters als easyJet en Ryanair, zo denkt Air France-KLM.

Dat staat in het strategisch plan Perform 2020 dat Air France-KLM in Parijs heeft gepresenteerd. Dat Transavia ingezet wordt als prijsvechter werd twee weken geleden al duidelijk.

Kosten

Het concern wil de komende vijf jaar ruim 6 miljard euro euro investeren, waarvan bijna 1 miljard in Transavia. Tegelijkertijd wil Air France-KLM de komende jaren concernbreed 10 procent op de kosten besparen. Dat moet 1 miljard euro opleveren. Topman Alexandre de Juniac sluit ontslagen niet uit.

Transavia bestaat nu uit twee onderdelen in Frankrijk en Nederland. Die moeten worden samengevoegd tot Transavia Europa. Ook moeten er nieuwe bases komen in andere Europese landen.

Zorgen

Vakbond De Unie maakt zich daar zorgen over. "Dit is wat arbeidsvoorwaarden betreft het paard van Troje", zegt bestuurder Maarten Hoelscher in het Financieele Dagblad. "Er kan verschuiving ontstaan van werk van Nederland en Frankrijk naar Zuid-Europa. Vanuit de bases daar kan de Nederlandse markt ook bediend worden met hulp van goedkoper personeel."

Een andere verandering betreft het vrachtvervoer. Air France-KLM wil de vrachtvloot van Martinair halveren. Het dochterbedrijf leidt al jaren verlies en heeft zware concurrentie van Aziatische maatschappijen en wereldwijd opererende koeriers als FedEx en DHL.

Verlies

Over het eerste half jaar maakte Air France-KLM een nettoverlies van 614 miljoen euro. De winstverwachting voor het hele jaar is verlaagd. Vluchten binnen Europa en de vrachttak zijn verlieslijdend. KLM verdient wel geld met intercontinentale vluchten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl