Beste Koop-keurmerk kost geld
Nederlandse ondernemers willen niet langer betalen voor het gebruik van de keurmerken Best Getest of Beste Koop van de Consumentenbond.
Jarenlang waren de keurmerken gratis, maar tegenwoordig moeten bedrijven duizenden euro's betalen voor het gebruik van de keurmerken.
De bedragen variëren van 3000 euro voor gebruik van het keurmerk op de eigen website van een ondernemer tot 10.000 euro voor een televisiereclame.
Onafhankelijkheid
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie heeft een boze brief gestuurd naar de Consumentenbond. "De testen worden altijd zeer goed gewaardeerd door het publiek. Als bedrijven de keurmerken voor reclame willen gebruiken, moeten die ook aan strikte voorwaarden voldoen. Maar je zou er niet voor moeten betalen", zegt FNLI-directeur Philip den Ouden.
Volgens de FNLI is er ook nog een ander probleem. De onafhankelijkheid van de Consumentenbond kan ter discussie komen te staan. Het publiek zou kunnen denken dat bedrijven een goed testresultaat kunnen kopen.
Wildgroei
De Consumentenbond is het daar niet mee eens. De bond zegt tegen NOS op 3 geld te vragen omdat het uitvoeren van de tests geld kost en om het gebruik van de logo's te reguleren.
"Een tijdlang was er een wildgroei aan misbruik. Om dat te voorkomen, zijn we geld gaan vragen", zegt een woordvoerder. De bond zegt dat de opbrengst van het gebruik van de keurmerken ook wordt gebruikt om organisaties in te schakelen die misbruik tegengaan.
Uitstekend imago
De FNLI roept de Consumentenbond op om het zuiver te houden. "Gelukkig heeft de Consumentenbond een uitstekend imago in Nederland, een onafhankelijke tester van consumentenproducten. En daaruit blijkt ook de waarde van die testen voor de consument. Laten we dat vooral zuiver houden."