"Eet tomaat, komkommer en paprika"
De Nederlandse groente- en fruittelers beginnen een campagne om hun producten aan te prijzen bij de consument. Door de Russische boycot denken ze dat ze in een jaar tijd anderhalf miljard euro kunnen mislopen.
De telers willen de schade beperken door Nederlanders op allerlei manieren te stimuleren om producten van Nederlandse bodem te kopen. Er is een speciale website in het leven geroepen waarop bekende en onbekende Nederlanders binnenkort hun lekkerste recepten kunnen delen. Het gaat met name om tomaat, komkommer en paprika.
In België ontstond min of meer spontaan op sociale media een actie om meer peren te eten. De Polen worden aangespoord om appels van eigen bodem te kopen. De Nederlandse export betreft vooral groenten en daarom wordt meer heil verwacht van geschikte recepten.
De groenten- en fruittelers overleggen bovendien met de supermarkten om hun speciale campagne '#Samensterk' ook in winkels te mogen voeren.
Sticker met logo
Het is de bedoeling dat Nederlandse groenten en fruit een sticker krijgen met het logo van de campagne. Bovendien is met de Nederlandse driekleur goed te zien dat het om een Nederlands product gaat. "We willen voorkomen dat alles tegen dumpprijzen wordt verkocht, dus gaan we de vraag stimuleren."
De betrokken telers zijn niet bang dat ze met hun actie de Europese regels voor vrij handelsverkeer overtreden. Ze zeggen dat ze niet protectionistisch bezig zijn en daarom niet in strijd met de EU-regels handelen.
Naar verwachting neemt Brussel pas over weken een besluit over compensatie voor de telers, niet alleen in Nederland maar ook in de andere Europese landen.