Nepmails over IBAN: 1200 klachten
De overgang naar IBAN is een drukke periode voor oplichters. De Fraudehelpdesk heeft dit jaar ruim 1200 klachten ontvangen over valse e-mails namens banken over IBAN.
De meeste meldingen gaan over een nepmail namens ING. De ontvanger wordt gevraagd een betaalpas met het nieuwe IBAN-rekeningnummer aan te vragen via een link. De mail oogt zo professioneel dat het lijkt alsof het bericht echt van de bank komt.
De Fraudehelpdesk heeft op zijn website een waarschuwing geplaatst. Foute links kunnen leiden tot gegevensdiefstal via phishing of de computer wordt geïnfecteerd met malware.
Nep echt
Valse e-mails lijken op het eerste gezicht geloofwaardig, maar aan de afzender is vaak meteen te zien dat het bericht van een oplichter komt. De aanhef van het bericht is altijd algemeen, waarschuwt de Fraudehelpdesk. Slecht taalgebruik en een dwingende toon zijn ook kenmerken van phishingmails.
Volgens een woordvoerder zijn deze 1200 klachten nog maar het topje van de ijsberg. "Mensen verwijderen dit soort mails vaak zonder het aan ons te melden, of ze stellen vragen bij hun bank." Ontvangers van zo'n nepmail kunnen die doorsturen naar de Fraudehelpdesk en het bericht daarna verwijderen. De Fraudehelpdesk is nog niet benaderd door gedupeerden.