"Leeftijdgrens ballonvaart onnodig"
Nederlandse ballonvaarders hopen op steun van de overheid in hun strijd tegen een Europese leeftijdgrens. Door nieuwe regels voor boordpersoneel in de luchtvaart mogen ineens ook ballonvaarders van 65+ geen commerciële vluchten meer maken.
"Ballonvaarders worden gelijkgesteld aan de grote luchtvaart, aan vliegers die een Airbus besturen", zegt ballonvaarder Hans van Hoesel, zelf ook 65. "Maar die hebben met heel andere systemen te maken, veel gecompliceerder. Een ballon is dat zeker niet."
Financiële strop
In Nederland zijn zo'n 300 ballonvaarders, waarvan ongeveer een kwart ouder dan 65. Volgens Van Hoesel, die in 35 jaar tijd bijna 3000 vluchten maakte, betekent het verbod voor hen een financiële strop.
"Als ballonvaarder heb je die commerciële vluchten nodig om je hobby te bekostigen. Ballonvaarders hebben veel geld geïnvesteerd in materiaal. Meestal kost het tien jaar tijd om het af te schrijven."
Duur
Volgens Van Hoesel zijn veel van zijn collega's per definitie wat ouder. "Het heeft een hoog recreatief gehalte. Mensen komen er meestal op latere leeftijd mee in aanraking."
Daarnaast duurt het lang voordat een opleiding is afgerond. Niet alleen kosten lessen veel geld, de mogelijkheid om vlieguren op te doen is beperkt: de ballon mag alleen twee uur na zonsopgang en twee uur voor zonsondergang de lucht in.
Uitzondering?
Het ministerie van Infrastructuur zegt dat de nieuwe regels zijn ontwikkeld in samenwerking met (medische) deskundigen. Ze zijn bovendien uitgebreid besproken met de luchtvaartindustrie en de lidstaten van de EU.
Toch is het ministerie bereid te kijken of Nederland geen uitzondering kan maken voor ballonvaarders, zoals ook in Groot-Brittannië gebeurt. Daarom vindt er morgen overleg plaats met de sector.