NOS NieuwsAangepast

Duitse snelwegen in slechte staat

Door redacteur Jolien Plante in Berlijn

Slecht asfalt, gammele bruggen, files en eeuwigdurende wegwerkzaamheden zijn problemen waar automobilisten in Duitsland dagelijks mee te maken hebben. Jarenlang stak de overheid miljarden in falende prestigeprojecten als het nieuwe vliegveld van Berlijn. Intussen werd er veel te weinig geïnvesteerd in het onderhoud van het Duitse wegennet.

In de Duitse politiek is vrijwel iedereen ervan doordrongen dat er iets moet gebeuren. In het regeerakkoord is daarom afgesproken dat buitenlanders vanaf 2016 tol moeten betalen voor de Autobahn. Dat moet jaarlijks 200 miljoen opleveren, maar daarmee is de Duitse infrastructuur niet gered.

Om het wegennet structureel te verbeteren, is ieder jaar 7 miljard euro nodig. Premier Albig van deelstaat Sleeswijk-Holstein stelde recent voor om alle Duitsers 100 euro extra te laten betalen voor noodzakelijk onderhoud, maar daarvoor kreeg hij weinig applaus. Iedereen wil de infrastructuur verbeteren, maar zonder ervoor te betalen.

Op instorten

De situatie op de weg is vooral nijpend in het aan Nederland grenzende Noordrijn-Westfalen, de deelstaat met de meeste inwoners: 17,8 miljoen. 'NRW', waarin ook het Ruhrgebied ligt, is een belangrijk doorvoergebied, maar het verouderde wegennet kan al het verkeer niet meer aan. Bruggen staan op instorten en onderhoudswerkzaamheden leiden tot kilometerslange files.

Alleen al voor het onderhoud van bruggen heeft Noordrijn-Westfalen 4,5 miljard euro nodig. De gammelste brug is de Rijnbrug bij Leverkusen. 120.000 auto's rijden daar iedere dag over de vijftig jaar oude brug; het is één van de drukst bereden bruggen van Duitsland.

In 2012 werden in de staalconstructie scheurtjes ontdekt. De brug werd daarop drie maanden gesloten voor zwaar vrachtverkeer. Om de brug begaanbaar te houden, kregen combinaties tot 44 ton weer toegang en geldt er een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. Door die maatregelen worden andere wegen in de regio drukker.

Lange rit

Van de overige 152 grote verkeersbruggen in Noordrijn-Westfalen zijn er 71 dringend aan vervanging toe. Veel van deze bruggen zijn ook niet toegankelijk voor zwaar vrachtverkeer. Chauffeurs moeten voor een rit van Keulen naar Wuppertal, aan de overzijde van de Rijn, tot anderhalf uur langer inplannen. Dat leidt weer tot extra kosten. Ondernemers becijferden die in 2012 op 1700 euro per dag.

Ook de komende jaren zullen vrachtwagenchauffeurs moeten omrijden. Pas in 2017 wordt waarschijnlijk gestart met de bouw van een nieuwe Rijnbrug. Het eerste deel moet in 2020 klaar zijn.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl