"Digibeten verliezen aansluiting"
Er dreigt een kloof te ontstaan tussen mensen die wel en mensen die niet handig zijn met de computer. Dat staat in het jaarverslag van de Nationale ombudsman aan de Tweede Kamer. Volgens waarnemend ombudsman Van Dooren lopen veel burgers die de overheid het hardst nodig hebben vast op de digitale snelweg.
Behalve dat niet iedereen even handig is met de computer, bevatten websites soms onduidelijke informatie, laat de gebruikersvriendelijkheid te wensen over en zijn er vaak storingen. "Een vergissing op internet is geen fraude", benadrukt Van Dooren in het verslag. Volgens hem moeten burgers er niet op worden afgerekend als zij een vergissing maken bij het invullen van een internetformulier.
Telefonisch
De ombudsman pleit er voor dat de overheid ook altijd telefonisch te bereiken is. Hij erkent overigens dat ook veel burgers blij zijn met de digitale dienstverlening van de overheid.
Minder klachten
De ombudsman kreeg vorig jaar 38.000 klachten, 4 procent minder dan het jaar ervoor. Net als andere jaren werd het meest geklaagd over de Belastingdienst, gemeenten, politie en het UWV, maar ook dat aantal was kleiner dan in 2012. Over deurwaarders werd juist twee keer zoveel geklaagd.